De schrik van de olifant.

25 april 2017 - Dambulla, Sri Lanka

De schrik van de olifant.
Na een relaxt ontbijt gaan we op pad naar de tempels. Het is mooi om te zien. Ook prettig is de uitleg in onze reisgids zodat je weet wat er stond en op welke bijzonderheden je moet letten. Bij een stop stikt het van de apen. Je moet goed op je spullen letten want deze zijn heel brutaal en gek op alles.
Wij de cultuurbarbaren, hebben het na een aantal uren tempels en het museum wel gehad. Natuurlijk speelt de hitte ook mee, maar het valt ons een klein beetje tegen. Het lijkt ook wel of ze een blik Hollanders hebben opengetrokken. We zien ze overal met een gids lopen.
Rond twaalf uur taaien we af naar het hotel waar we een verfrissende duik in het zwembad nemen en nog even een stevige lunch. We zien bij het hotel nog een grote leguaan, de eigenaar voert hem af en toe stukjes kip. Leuk huisdier:) Dan zeggen we echt gedag, het was een prachtige plek.
Het plan is om de gewone weg te rijden, deze doorkruist het nationale park waar veel olifanten oversteken. Onderweg zien we veel aapjes in het wild. Ze klauteren in de bomen, lopen over de elektriciteitsdraden. Of soms zie je ze boven je springen van de een naar de andere boom.
We zien in de verte een olifant in het grote meer maar ondanks de borden zien we op de hoofdweg geen olifanten.
Dan rijden we een rustigere weg op en ineens komt mama met baby olifant uit het bos. Ik roep: "Jan!!" Helemaal fout natuurlijk, je moet je juist rustig houden maar ik dacht, hij moet het ook zien. Dan denk ik even dat het met mij gedaan is. Moeder kijkt mij aan, slurf omhoog en komt een klein stukje mijn kant op. Er zit hooguit 2 meter tussen ons. Ik deins achteruit met de fiets en dan zet ze de pas erin en gaat met haar kleine jong de overkant het bos weer in. Pfff...
Ik sta echt te trillen als een rietje. Tja en geen foto natuurlijk. Gelukkig had Jan haar, door mijn roep nog wel het bos in zien schieten.
We rijden op advies van de vorige hoteleigenaar naar een kleine plaats voor Sigriya. Op onze navigatie vinden we een mooi hotel. Bij aankomst  blijkt het ver boven ons budget 90 dollar voor in de jungle. Een uiterst vriendelijke eigenaar belt voor ons naar een ander. Die heeft nog plek en zal ons opvangen. Helaas wij zien niemand. Net wanneer we stoppen bij een hotel rijdt de eigenaar daar weg. Hij stopt voor ons samen met het Nederlandse gezin wat hij in de auto heeft. Hij heeft nog plek ergens anders. Hij rijdt voor ons uit en ja hoor, we hebben weer geluk, we slapen in een grote boomhut!!h
Om half negen mogen we met het gezin mee-eten. En dit alles alleen maar omdat we op de fiets zijn gok ik. De meesten mensen hebben hier veel respect voor ons. Duim omhoog, toeteren, tja en wij? We vinden het gewoon leuk!
We zitten nu aan het begin van  het centrale deel op ongeveer 500 meter hoogte. De temperatuur is inderdaad een stukje lager. We gaan naar 2000 dus de echte klimmen komen nog:)
Liefs van ons Jan en Marlies

1. Anca van de lande-van Roomen:
    25 april 2017
    Dat verhaal doet ons denken aan rolo
    Je weet wel nanananana
    Alleen werdt je gelukkig niet herkend anders had je een slag van een slurf gehad slaap lekker vanavond
  2. Carla:
    25 april 2017
    Ooooooo, mooi en geweldig en doodeng tegelijk. Ik begrijp je bibber benen en dat Jan dat nou heeft moeten missen! Wel jammer dat er geen foto van is. Jan zou zijn drone moeten laten vliegen boven zo een park, prachtig lijkt me dat.
    Fijn dat jullie al fietsend de bevolking mee hebben , op naar het volgend avontuur.
    En wat betreft de cultuur, ha ha jullie lijken een beetje op Ron wat dat betreft.
    Veel plezier xx
  3. Anneke:
    25 april 2017
    De olifanten koe en haar olifanten kalf zijn veel enger dan de koeien en kalfjes op de hei
    Wat een mooie belevenissen allemaal! Ik geniet van het meelezen elke dag.
  4. Paul:
    26 april 2017
    Al die ontmoetingen, omgang met de locals, dat zal echt heel gezellig zijn. Gelukkig schrok de olifant toch ook anders had Jan vast van die slurf ren optater gekregen.
  5. Mieke Pieket Weeserik:
    28 april 2017
    Wat een prachtige verhalen weer ! Heerlijk om te lezen . Wat maken jullie weer veel mee ! Genieten ☺