Wennen en genieten.

Wennen en genieten.

Als we drie dagen onderweg zijn met een prachtige camper begin ik mijn draai te vinden in deze vorm van vakantie houden. Vandaar ook deze late opstart met het log.

Het is een groot verschil met de fietsvakanties die we eerder hebben gemaakt. Volgend jaar willen we van oktober tot en met februari, mits  we in goede gezondheid blijven verkeren, een reis gaan maken. 4 maanden reizen en bijna elke dag ergens anders slapen is een geweldig vooruitzicht, maar misschien ook slopende uitdaging. Daarom nu deze campertocht. Op deze manier kunnen we kijken of we in onze reis ook nog een periode een camper willen huren. En natuurlijk gaan de fietsen dan mee. Bestemmingen voor onze reis hebben nog  geen zekerheid, er valt overal veel te zien.

Deze proeftijd begon afgelopen zaterdag in Hengelo waar we ‘onze’ camper hebben gehuurd.

Het mag dan een dame op leeftijd zijn, al 12, ze mag er zijn. Natuurlijk heeft ze niet de nieuwste snufjes in huis en moeten sommige dingen met beleid open en dicht gedaan worden. Toch is ze groot, prachtig en wat een ruimte heeft ze voor ons.

We rijden de eerste dag tot net iets over de grens en zetten bij Osnabrück de camper neer op een camping. Het is wennen van twee kanten en de eerste nacht slapen we met veel wakkermomentjes. Achteraf blijkt dat we niet 100% waterpas staan. Vandaar dat ik de hele tijd naar Jan rolde;)

Bij het afrekenen op de camping blijkt dat je niet kunt pinnen. Iets wat in Duitsland, volgens de eigenaar, nog veel voorkomt. Gelukkig kan ik betalen met telebankieren:)

Zondags bezoeken we de stad. Volgens reviews moet er hier ergens een heerlijke koffietent zitten. Ze schijnen de beste koffie te hebben en een eigen branderij. Na heel veel keren heen en weer te lopen vinden we hem. Lekkere koffie inderdaad met heerlijke taart maar voor een  vette prijs. Volgens de must see is er ook een oud mijnterrein waar je kunt wandelen. Ook hier zit het geluk ons niet mee. Het stikt van de bordjes van de wandeling en toch lopen we ze mis. Al redelijk snel komen we geen bordje meer tegen.De route is 8 km maar we lopen er uiteindelijk 7 volgens een alternatieve route. Ach het was een mooie zondagmiddag wandeling.

Daarna rijden we door naar Lubeck. Het is koud en bewolkt, weer wat niet uitnodigt om aan het strand te gaan bekijken waar we vlakbij staan.Heerlijk nu zo’n dak boven je hoofd met veel luxe. We staan wel op een megacamperplek met wel 50 campers. Wat een grote campers staan hier.

Maandags bezoeken we de haven en kijken bij de schepen die vertrekken naar Zweden en Finland. Wat voor een weer is het eigenlijk in Zweden? Met dit antwoord gaan we kijken wat de overtocht kost. Een super vriendelijke en vrolijke vrouw helpt ons en...  we boeken voor de volgende dag een ticket naar Zweden.

De rest van de dag besteden we met het bezoeken van de leuke hanzestad Lubeck en vullen de drankvoorraad aan. Op velen plekken zie ik de gevels terug die we in ons land gewend zijn te zien bij de oude steden. Het is de plaats van marsepein en we zien de mooiste kunstwerken in deze lekkernij. Wat verder opvalt is de grote hoeveelheid bedelaars waaronder opvallend veel 70 plus. Vreselijk als je dat lot moet ondergaan. Ook vandaag is het te koud om buiten te eten maar binnen in de camper hebben we genoeg luxe om heerlijk te eten:)

Liefs Jan en Marlies

1. Tineke Smeele:
    17 juli 2019
    Dat ziet er weer veelbelovend uit!
    Geniet van jullie vakantie,
    ben benieuwd hoe jullie het reizen net de camper zullen vinden!
    Liefs, Tineke&Ton
  2. Piet en Tineke Hafkamp:
    17 juli 2019
    Hartelijk dank voor het startverhaal van jullie camperreis. Lübeck is inderdaad een mooie plaats met ‘Hollandse’ gevels met veel baksteen.
    Geniet van Scandinavië, wij verheugen ons op de verhalen en foto’s.
  3. Anca van de lande-van Roomen:
    17 juli 2019
    hoi lieve schatten wat een super leuk verhaal jullie genieten wel he mooie foto's ook lekker knus he zo je eigen camper haha marlies dat je steeds naar jan rolde omdat de camper niet goed stond xxx
  4. Bert van Aggelen:
    17 juli 2019
    Wat een leuk verhaal weer. Ga jullie volgen. Veel reisplezier.
  5. Marijke Roos:
    17 juli 2019
    Wij zijn al een week in Noorwegen en hebben tot nu toe lekker weer. Geniet van dit avontuur.
  6. Janneke:
    17 juli 2019
    Wat een mooie avonturen beleven jullie weer! Hele fijne zomer met de 12-jarige dame!
  7. Marjan:
    Klinkt al leuk! Fijne vakantie
  8. Thea Smeele:
    18 juli 2019
    Heerlijk weer jullie reis verhalen te lezen.Ge niet van jullie vakantie.Liefs Tante Thea.
  9. Hannes Duurland:
    18 juli 2019
    Heel veel plezier Marlies. Als ervaren camperaarster kan ik na 17 jaar zeggen dat elke reis verassend is. Dat het altijd weer een uitdaging is want: waar staan we vannacht? En dat het inderdaad soms een beetje 'slopend' is, maar daar ben je zelf bij, want 'niets moet en alles mag'. Heb je deze vrijheid eenmaal geproefd, dan kun je waarschijnlijk niet meer terug. En van Scandinavie gaan jullie zeker genieten!
  10. Stella:
    19 juli 2019