En we zijn weer vertrokken…

22 april 2024 - Párga, Griekenland

En we zijn weer vertrokken.

20 april

Na een relaxte week waarin lijstjes worden afgewerkt, staat vandaag alles klaar voor onze nieuwe reis. In de 4 tassen zit hopelijk alles wat we nodig hebben. Het tosti apparaat heb ik thuisgelaten maar het kleine koffiezetapparaat is mee😅

We zijn vroeg op Schiphol. Het is altijd de vraag hoe het inchecken gaat. Maximaal mag een fiets in een  fietsdoos 23 kg wegen. Onze fietsen zijn zwaar en we komen er altijd ruim een kilo boven. Gelukkig dit keer een vriendelijke jonge vrouw die de fietsen weegt, maar ze zonder commentaar incheckt. En zo zitten we zomaar ruim twee uur van tevoren al vlakbij de gate en aan de koffie. Iedereen zit hier op zijn mobiel. Wij ook maar niet veel later zijn we aan het kijken wat we vandaag denken te gaan doen. Net als bij ons was het op Corfu gisteren noodweer; harde wind en heel veel regen. We willen het liefst vandaag met de boot over en omdat de  weersvoorspellingen voor morgen wat minder zijn ( hard wind en regen)

Alles zit mee en we landen keurig op tijd op Corfu. De fietsen komen snel en niet veel later fietsen we langs de boulevard van Corfu. Nadat de maag weer is gevuld met koffie en wat zoets gaan we op pad. Wat is het nog  lekker vroeg, al is het hier wel een uurtje later.

Als we een stukje verder een ticket voor de boot willen hebben hebben we dan ook weer geluk. De boot vertrekt over 5 min. Het is een grote veerboot waarbij onze fietsen nietig tussen het grote vrachtverkeer staat. Het is druk op de boot. We volgen heerlijk de pubers die elkaar op een herkenbare manier plagen op de boot. De kustlijn doemt op maar daarbij ook zelfs bergen met sneeuw! Gelukkig gaan wij de andere kant op al rijzen daar ook enorme bergen op. Het is al ruim in de middag als we vaste land onder onze voeten voelen.

Jan voelt zich net Tom Dumoulin en zet de vaart erin de bergen op. Mijn god heb ik toch hardgelopen, gezwommen en elke dag gefietst naar mijn werk, terwijl hij 1 x per week met de elektrische mountainbike rijdt en wie blijft er achterop rijden…Ach we rijden op eigen tempo naar boven, en hij wacht regelmatig op mij.

Gelukkig is rit is prachtig, wat een mooi uitzicht elke keer op de baai. Het water kleurt bijna groen. We eindigen in een klein plaatsje aan het water Syvota. Hier vinden we een appartement waar we nog nagenieten in de tuin van de zon. Het was een perfecte dag. Na de douche voelen we pas hoe moe we zijn. Het is net 18:30 als we in slaap vallen en vanmorgen om 8:30 stijf als een plank maar uitgerust wakker worden.

Zondag 21 april

Groen

Vandaag is het zwaar bewolkt en er staat veel wind. We weten dat in Griekenland in april het weer wisselvallig kan zijn. Bijna alles wat ik mee heb gaat vanochtend aan. Lange broek, t-shirt, trui en jas, maar al snel verdwijnt de jas, trui en broekspijpen één voor één weer terug in de tas. Het is droog en van de klimpartijen  krijg je het wel warm. Volgens het boekje is het 5 tot 6% klimmen maar van Jan hoor ik later dat zijn gps af en toe 10 tot 11% aangeeft. De vergezichten naar de zee en deze temperatuur maakt de klimmen goed te doen, al snap ik wel dat de route in de zomermaanden onmogelijk is vanwege de hitte. Deze periode is een prachtige tijd om hier te zijn. We zien overal prachtige kleuren fris groen. De olijfbomen lopen uit en door de gevallen regen ruik ik een kruidige plant, maar ik zie ook veel planten die ik nog niet eerder heb gezien.

We reizen niet snel. Wat de maker van het boekje in één dag doet doen wij twee dagen over:) Nou ja we hebben dan ook geen haast. Als we geen zin meer hebben stoppen we. Vandaag hebben we een schitterende accommodatie. Net voor de laatste? bui komen we aan. Er is  niemand behalve 2 Nederlandse stellen. Die kom je toch overal tegen.

Voordeel van  het  voorseizoen er is keus genoeg en de prijzen zijn laag. Oké voor één keer de prijs, ik wil geen echte Nederlander hierin zijn. We betalen 46 euro voor een overnachting en kijk maar op de foto het is schitterend.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Stephanie Hinfelaar:
    22 april 2024
    Heeelijk Griekenland in het voorjaar! Veel plezier!
  2. Henny Smeets:
    22 april 2024
    Wat heerlijk om zo'n fietstocht in de meivakantie te doen. Mooi om jullie weer te volgen. Ik fiets een klein beetje mee maar die 10% sla ik even over. De natuur is op zijn mooist.
    Geniet er van!
  3. Angela:
    22 april 2024
    Heerlijk Marlies en Jan, lekker genieten.
  4. Carla:
    22 april 2024
    Weer heerlijk op weg , op de foto’s ziet het er fantastisch uit.
    Lekker genieten van al het groen daar.
    Ik geniet mee, fijne tijd
  5. Margot Reeuwijk:
    22 april 2024
    Oh dat ziet er allemaal super uit lekker genieten jullie gr ook van Frans
  6. Tineke Smeele:
    22 april 2024
    Wat Leuk Jan en Marlies om jullie reisverhalen weer te lezen!
    We wanen ons ook even in het mooie Griekenland!
    We wensen jullie een hele mooie reis toe!
    Liefs, Ton en Tineke
  7. Lenneke:
    22 april 2024
    Wat heerlijk om te lezen. Veel plezier.
  8. Piet en Tineke Hafkamp:
    22 april 2024
    Geweldig wat jullie weer doen: geniet ervan en: wij genieten mee!
    Fijne fietstocht door Griekenland. Hartelijke groeten van Piet en Tineke
  9. Ton en Simone:
    22 april 2024
    We voelen onze benen alweer😎
  10. Thea Smeele:
    22 april 2024
    Wat knap van jullie.Geniet er maar van.Fijn dat de reis zo goed is verlopen. Ga weer genieten van jullie verhalen. Heel veel liefs Tante Thea.
  11. Mirjam:
    Griekenland,zooooo moooooi.
    Geniet ervan, dat doe ik ook. Toppers🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♂️😁
  12. Marjolein:
    22 april 2024
    O lekker weer het avontuur tegemoet. Ik geniet met jullie mee. Veel veilige fietskilometers met droog weer gewenst.
    Gr Theo en Marjolein
  13. Petty:
    22 april 2024
    Het lees feest is weer begonnen 🙏🏻😎 heel veel veilige kilometers en heel veel plezier, we genieten mee 🎉🚴🏼‍♂️
  14. Gerda Kos:
    22 april 2024
    Ziet er weer toppie uit! Viel de overtocht nog mee? We gaan weer lekker meereizen op afstand😊 Enjoy ☀️🚴🏻‍♂️🚴🏻‍♀️
  15. Caroline:
    Lieve globetrotters,
    Het begin is het halve werk!
    Geniet van elkaar, het onderweg zijn, de mooie ontmoetingen, en de prachtige vergezichten!
  16. Jacqueline Wentink:
    22 april 2024
    Goed begin van jullie fietstocht.
    Snap dat t verschil van percentages voor de beklimmingen een groot verschil is. Maar je doet t toch maar weer! Mooie verdere reis! Jacq
  17. Agnes Smeele:
    22 april 2024
    Heerlijk om weer met jullie avonturen mee te genieten!
  18. Ton en Marianne Tieman:
    22 april 2024
    Wat leuk om jullie weer te lezen en de foto’s te bekijken. Heel veel plezier en geniet.
  19. M Boshuizen:
    22 april 2024
    Wat heerlijk om jullie fiersavontuur weer te lezen.
    Veel plezier.
    Gr Marloes
  20. Manon Hashem:
    22 april 2024
    Prachtig..veel plezier met jullie nieuwe avonturen. Lees ze graag mee
  21. Judith:
    hey Jan en Marlies,
    zo lekker om in het voorjaar in het zuiden van Europa te zijn!
    Heel veel plezier!
  22. Joshogenbirk:
    22 april 2024
    Hoi Jan en Marlies, de reis is weer gestart, geniet ervan
  23. Sylvie Wierda:
    22 april 2024
    Alweer zo leuk om jou verhalen te lezen!! Wel een goed begin en schitterende foto’s !
    Veel plezier
    Liefs
  24. Melanie:
    22 april 2024
    Heel veel plezier lieve Jan en Marlies!
    Geniet lekker samen daar!
    Liefs
    Pat, Mel, Guus & Teun
  25. Ariane:
    22 april 2024
    Wat gezellig weer om je verhalen te lezen en wat een prachtige foto,s
    wens jullie een hele fijne reis samen,
    Liefs Hans en Ariane
  26. Suze:
    22 april 2024
    Wat heerlijk Marlies en Jan, jullie zijn al op reis. Heel veel plezier, ik heb al weer genoten van dit eerste verslag, veel veilige fietskilometers. Groetjes Suze
  27. Astrid:
    22 april 2024
    Geniet van jullie fietsreis, dat doe ik dan ook. Lieve groet.
  28. Ton:
    23 april 2024
    Lieve Marlies en Jan, heel veel plezier op jullie prachtige reis. Opnieuw vele kilometers met mooie vergezichten. Geniet van elk moment, dan ga ik dat ook doen met deze mooie verhalen. Doe voorzichtig en veel mooie, droge en zonnige dagen gewenst 😘

Jouw reactie