Preveza en Lefkada

24 april 2024 - Vasiliki, Griekenland

Preveza en Lefkada

Maandag 22 april

Na een grandioos ontbijt kunnen we wel wat hebben. Vandaag weer een mooie route voornamelijk over stille weggetjes. We rijden langs diverse zandstranden waar een lint van restaurants te vinden is. Bijna alles is dicht. We zien veel mensen schilderen, tegels afspuiten of bedjes neerzetten. Wij genieten van de rust die er hier nu nog heerst. De temperatuur van het zeewater is  wat fris. We wachten nog even met een duik nemen:) Het is een bewolkte dag en heel af en toe hebben we wat lichte motregen.

We willen vandaag de etappe afrijden en eindigen in Preveza. In die plaats moeten we een lift zoeken omdat er een tunnelverbinding is naar het eiland Lefkada. Door deze tunnel mag je niet fietsen. In het verleden moest je als fietser je hoofd voor een camera houden en dan kwam de pendeldienst je ophalen. Helaas is dit gestopt. Reden voor ons om er op tijd te zijn en iets te regelen.

Onderweg wel een paar flinke hobbels maar het hardlopen is toch niet voor niks geweest. Vandaag naast de gewone klimpartijen, twee keer een kort klimmetje van 12% én in het zadel gebleven. Even opscheppen, maar ik was behoorlijk trots op mijzelf. Dit moeten we niet te vaak hebben want het trekt je wel helemaal leeg.

Het laatste stuk van de route is nagenoeg vlak en we schieten heerlijk op totdat… Ik zie en hoor héél veel honden. Mijn hartslag gaat op tilt. Vlak naast Jan rijden we tussen minimaal 15  blaffende honden  door. Ik durf niet omhoog te kijken en vrees voor mijn kuiten. Hoe ik de trappers rond heb gekregen weet ik niet meer want het was echt doodeng. Jan, mijn held bleef rustig en sprak de honden heel rustig toe en dat leek gelukkig te werken.

We eindigen in de baai van Preveza. Vanuit onze kamer kijken we op de mooie zeilschepen en catamarans. Allemaal zeewaardige schepen en zo zien we grote zeilschepen uit Engeland, Duitsland en zelfs Amerika. Het stadje vertoont zoals wel meer plaatsen hier veel overeenkomsten met Italiaanse plaatsjes. Leuke kleine straatjes met restaurantjes. We hebben tot nu toe heerlijk gegeten maar we zijn ook al een keer flink afgezet. In de vorige plaats gaf de ober aan een heerlijke visvangst van de dag te hebben. We dachten dat het dezelfde prijs was als de vis op de kaart. Hebben we het gevraagd? Ehh nee. Wel gaven we elke keer ja op de volgende vragen: “Wilt u er groente bij?” “ Wilt u saus bij de vis?” En ja hoor, daar kwam een kussentje voor onze stoelen. Wat een attente ober dacht ik nog. Dat was hij zeker maar ook een goede verkoper bleek later bij de rekening😉 Nou ja al doende leert men, vanavond maar even een pizza om de prijs in evenwicht te houden.

Als we nog even door het stadje slenteren lopen we een kerkje binnen. Niet veel later komen er vier twintigers binnen. Ze beginnen in de kerk te zingen en zeker door de akoestiek klinkt het prachtig. Als we in gesprek raken vraag ik of zij weten wie er op het schilderij staat afgebeeld. Is dat hoofd op het bord Jezus? Ze hebben geen idee. Volgens hun is het een Westers schilderij. Ze vertellen dat de Grieken iconen gebruiken om iemand uit te beelden.Iemand een idee wat dit schilderij betekent?

Terug in het hotel zijn regelen we nog een taxi om ons morgen door de tunnel te rijden dus alle hobbels voor vandaag zijn weer genomen.

Dinsdag 23 april

Na een goede nacht worden we wakker met storm. Schuimkoppen op het water en af en toe lichte regen.

Op zijn Nederlands gaat de lange broek aan en een jas. Later blijkt dat de temperatuur prima is en een korte broek met t- shirt genoeg is. De taxi komt op tijd voorrijden. Waar wij rekenden op een busje is het een stationwagen. Zou dit echt passen? Ja hoor, wiel eruit en stapelen maar. Voor Marco, onze chauffeur geen probleem. En na zo’n 15 minuten fietsen we alweer aan de andere kant van de tunnel.

Als je de route van tevoren kijkt lijken sommige etappes makkelijk en sommige wat zwaarder. Vandaag was het wat zwaarder😉 De weg die we helemaal omhoog zagen gaan tja die was voor ons. Het was een klim van 10 km maar uiteindelijk lukt het altijd. Met nog 4 km te gaan staan we langs de kant even op adem te komen wanneer een Nederlandse camper stopt. Ze dachten dat zijn Nederlanders. Natuurlijk,  fietsers zijn bijna altijd Nederlanders. We maken een praatje en de vrouw geeft ons nog even een hart onder de riem:” Nou er komen nog heel veel hoge bergen aan hoor.” Enne bedankt😂

Het is vandaag bewolkt doordat de lucht vol zit met Saharazand en als we aankomen bij onze accommodatie voor vanavond is een douche en kleding wassen ook geen overbodige luxe. Het is geen straf om op ons balkonnetje te zitten en het doet het harde werken van vandaag al snel weer vergeten. In de avond eten we heerlijk bij de haven. Alweer een mooie dag voorbij.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Hanneke:
    24 april 2024
    Knap hoor! Jullie gaan maar door in goede gezondheid. Vasthouden en heel veel genieten weer van deze reis!
  2. Lidy:
    24 april 2024
    Dat hoofd op het bord was van Johannes de doper. Niet van Jezus dus.
  3. Judith:
    Getver, die honden 🙈
    Altijd weer wennen hè, dat klimmen. Pittige heuvels zo te lezen en goed dat je zo goed voorbereid bent!
  4. Ton:
    24 april 2024
    Het Sahara zand daar is hier in Nederland op het nieuws ook breed uitgemeten👍🙈
  5. Anneke:
    24 april 2024
    Wat een mooie avontuur weer! Prachtige uitzichten op de foto's. Heel veel plezier samen en een goede reis gewenst!

Jouw reactie