School

2 augustus 2023 - Buhongo, Rwanda

School

Woensdag 2 augustus

We staan vandaag relaxt op en kijken bij het meer. Het is een bewolkte dag en de wind is wat te koud om bij het meer te zitten daarom wandelen de weg van gisteren terug naar het eerste dorp op de route.

In onze ogen was het niet zo ver lopen maar dat valt toch nog tegen. Zeker 2.5 km lopen we omhoog op een stenig pad. Gek is dat het fietsen makkelijker gaat dan wandelen. Binnen een paar honderd meter voel ik al dat mijn ademhaling hoog zit.

We zitten op een afgelegen stuk waar wel een jeep met toeristen komt voor een rondleiding op de koffieplantage maar daar blijft het dan ook bij. Vanuit hier loop je zo naar het meer. Wat een uitzicht.

Onderweg passeren we een school. Het is ook hier vakantie maar ik hoor toch kinderstemmen. Niet veel later zijn we gezien en worden dichterbij gewenkt.

Een super vriendelijke jonge leraar in opleiding vertelt dat de arme kinderen in de zomervakantie naar school gaan. De redenen zijn om ze wat bij te spijkeren maar ook lol te maken met  de klasgenoten d.m.v. sport of dans. Als deze kinderen thuisblijven hebben ze na de vakantie meer problemen om naar school te komen. De kinderen drommen om ons heen en voelen aan ons, ja ja we zijn echt. Deze kinderen hebben nog nooit een blanke gezien laat staan zijn huid gevoeld.

De leraar vraagt hoeveel tijd we hebben hier in Rwanda. Ik mag altijd langskomen en les geven. Het is nu eigenlijk tijd voor de kinderen om naar huis te gaan maar ze blijven liever aan ons en ons horloge zitten. Tijd voor een Engels liedje🤪 Met mijn mobiel en you tube laat ik ze een liedje zien om in het Engels diverse woorden aan te leren. Nee geen hoofd, schouders, knie en teen. Het heet Flamingo maar beoogt bijna hetzelfde. Binnen een mum van tijd staan 40 kinderen mee te bewegen en een leerkracht te genieten terwijl ik mijn mobiel omhoog hou zodat de meeste kinderen het kunnen zien. Dit is leuk en leerzaam geeft hij aan. Dat wil hij graag ook gaan gebruiken. Meteen krijg ik zijn e-mail of we alsjeblieft contact kunnen houden over leuke liedjes😃 De klas ziet er net zo uit als in Azië  Ofwel schoolbanken en een krijtbord voor en achter in de klas en dat is het. Wat een luxe hebben wij toch bij ons op school.

In het dorp kopen nog iets in een van de plaatselijke winkels. We worden er al iets meer in thuis om te zien wat ze verkopen. Ik vraag of ik een foto van de winkel mag maken. Natuurlijk mag dat. Daarna vraagt hij of hij een foto met  ons mag maken in zijn winkel. Hij heeft nog nooit iemand uit Nederland in zijn winkel gehad. De mobieltjes hier zijn zoals wij ze 10 jaar geleden hadden dus het beeld was niet erg scherp mag ach dat maakt ze niet uit. We zien hier ook wel mensen met een smartphone maar lang niet zoveel en meestal met een kapot beeldscherm.

We hebben deze dagen een hoop toeristen gezien in het guesthouse vanuit Europa. Iedereen is hier voor de  Congo trail. Het questhouse zit op de route. Een 10 daagse wandelroute voor wie van een uitdaging houdt. Ik denk dat ze volgend jaar een hoop gasten krijgen😉

Veel liefs van ons Jan en Marlies

1. Carla:
    3 augustus 2023
    Heerlijk zo een relax dag hoor en erg leuke mooie foto’s .
    Ik zie jullie genieten 👍
    Super hoor , en wie weet waar je nog eens les gaat geven Marlies 😉
  2. Piet en Tineke Hafkamp:
    3 augustus 2023
    Leuk dat je je even kon uitleven met die schoolklas! Een goed idee.
    Bedankt voor dit mooie verhaal en voor morgen weer succes met het fietsen!
  3. BERT van der roest:
    3 augustus 2023
    Leuk een school vroeger toen ik naar school ging groetjes Bert 👍
  4. Tineke Smeele:
    Wat weer een mooi verhaal Marlies en Jan
    We genieten er van!
    Leuk al die contacten die je op de scholen hebt!😘
  5. Paul:
    Juf op stap...
  6. Gert en Ankie Slokker:
    Marlies en Jan
    Ik geniet van de prachtige ervaringsverhalen.
    Heel bijzonder.
    Dank jullie wel.
    Fijne weken nog
  7. Angela:
    4 augustus 2023
    Een mooie spreuk op het schoolgebouw.
    Heerlijk om de verhalen te lezen.
    Groet Angela
  8. Froukje:
    4 augustus 2023
    Mooi die schoollessen, ik geniet van al jullie verhalen . Lieve groeten van Froukje
  9. Mirjam:
    4 augustus 2023
    Wij moeten inderdaad nooit vergeten hoe goed we het hebben in Nederland.
    Ieder verhaal is weer genieten en bewonderen van wat jullie meemaken en tegenkomen. Echt fantastisch. XXX