Water

4 augustus 2023 - Ruhengeri, Rwanda

Water

Vrijdag 4 augustus

Voor ons is het heel gewoon dat er altijd water uit de kraan komt. Hier iets minder. In de hotels is meestal wel water, al staan er altijd teilen klaar die je kunt vullen voor als er geen water is. Soms heb je een klein straaltje of is de douche koud.

In de rest van het land heeft niet iedereen altijd een douche. Volwassenen en kinderen lopen met gele jerrycans die ze vullen bij een kraantje. Er zijn kleinere jerrycans voor kinderen, maar alsnog zal daar zeker 10 liter ingaan. Vanaf een jaar of 5/6 zien we ze daar al mee op hun hoofd lopen. Volwassenen zien we met zeker 40 liter op hun hoofd lopen. Een douche nemen zal vast niet zo vaak gebeuren. Dit gecombineerd met zwaar lichamelijk werk voel je hem al aankomen. Heel veel mensen stinken hier echt naar zweet. Als je achter ze fietst ruik je ze al van verre.

Er zijn veel verschillen. Veel mensen zien er prachtig uit in gekleurde kleding  maar we zien ook veel kinderen waar de kleding vies is of gescheurd.

Qua natuur is het hier prachtig. Vandaag zien we een wisseling in  het landschap.We rijden naar het vulkaangebied. Hier zien we veel lavastenen. Ineens zijn er muurtjes gebouwd met lavastenen.

We zien nog steeds mensen met bokjes lopen maar nu ook veel mensen met een aantal schapen. Ook qua landbouw is er een verschil zo zien we hier veel maisvelden, kool, aardappelen en worteltjes. De worteltjes worden in de rivier door heel veel mensen gewassen. Na het maken van een foto gaf Jan één vrouw geld. Helaas voor haar had ze hier niet lang plezier van. Al snel werd het, voorzien van veel gelach over en weer, uit haar handen gegrist door een man. Iets verder leek het wel of ze een hoge taart maakten van de wortels. De zogenaamde worteltjestaart🤣Zo is het klaar voor transport per fiets.

Regelmatig hebben we lol met de fietskoeriers. Ook vandaag weer komt er een jongen met volle bepakking aanrijden en zegt maar één woord: “Go!” en dan neemt hij een run. Vaak hebben deze fietsen niet echt werkende remmen dus ja om dan een uitdaging aan te gaan😅 Ze gaan met zo’n 60 km per uur naar beneden. Vaak fluiten ze als ze ergens langs gaan ten teken dat iemand aan de kant moet gaan. Soms zien we ze ook de berg afrennen om de fiets tegen te houden.

De weg van  vandaag is druk maar er is zoveel te zien onderweg dat de km voorbij schieten ook al moeten we 35 km klimmen. Onze kuiten worden steeds sterker, ik denk dat ze van staal zijn als we thuis komen🤣Ook maken we kennis met een Rwandees op de racefiets. Zijn doel is meedoen met de wielerwedstrijd van 2025. We wensen hem veel succes. Met zijn sportmentaliteit gaat het vast lukken.

We boeken een slaapplek bij een kunstenaarsatelier. We treffen het weer. Je komt hier ogen te kort voor alle kunst. Gorilla’s gemaakt van karton, schilderijen gecombineerd met stof en prachtig bewerkte schuttingen en doeken. We blijven hier twee nachten want morgen maken we een tocht om het Twinlake meer zonder bepakking.

In de avond eten we heerlijk …Chinees🤣 Wat een land, het heeft zoveel te bieden.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Marjolein:
    5 augustus 2023
    Wat een prachtige verhalen, maar ......
    Kun je die gorilla niet meenemen voor ons
    Die zal prachtig staan in onze achtertuin
  2. BERT van der roest:
    5 augustus 2023
    Dat is mooi groetjes Bert 👍
  3. Suze:
    6 augustus 2023
    Hier om vanmorgen jullie belevenissen te lezen op een regendag in Nederland! Veel plezier Marlies en Jan.
  4. Suze:
    6 augustus 2023