Warm onthaal.

25 juli 2023 - Huye District, Rwanda

Warm onthaal.

Dinsdag 25 juli

Vandaag doen we rustig aan, spreken we met elkaar af. Toch zit het ritme er nog in en zijn we beiden om 7 uur wakker. Het ontbijt verrast ons. Wat een heerlijke dingen. We proberen Afrikaanse thee maar dat is niet aan ons besteed. Het is een soort zoete warme melk. Wel zijn we weg van de ‘tree tomato’  wat eruit ziet als een tomaat, een beetje smaakt als de kiwi gold, maar dan wat zuurder. Heerlijk al dat fruit wat er hier te koop is.

Eenmaal op de fiets zien we twee prachtige dames met grote schalen op hun hoofd lopen. Geen idee wat erin zit, Achterop dragen ze allebei hun kind. Wat een gewicht, zo knap! We kopen 2 enorme avocado’s bij ze en natuurlijk vragen we of we een foto mogen maken. Daar ging het eigenlijk om😉

Het is alsof de tijd hier heeft stilgestaan. Al het werk gebeurt nog handmatig, dus enorm arbeidsintensief. Bij het werken aan de weg zie je mensen letterlijk blokken steen hakken en het daarna op hun hoofd! verslepen. En zij geven mij een duimpje omdat ik de berg op fiets, nou dat is juist andersom hoor. Ik doe het voor mijn lol zij elke dag om geld te verdienen. Hier werkt iedereen gewoon zeven dagen in de week.

Vandaag zagen we hoe een huis werd gebouwd. Een jonge man wenkte ons toen we vanuit de weg stonden te kijken. Hij legt ons in perfect Engels uit hoe het lemen huis door heel veel mensen wordt gebouwd. Ook hier weer een zeer arbeidsintensieve klus waar geen machine aan te pas komt. Ze rekenen een maand voor de bouw maar zijn dan ook wel met 40 man bezig.

We vinden een perfecte rustige lunchplek naast een school. Vanwege de vakantie is hier geen kind te zien. Wel een bewaker en een leerkracht. Hier blijkt de primair en voortgezet onderwijs in een school te zitten met maar liefst 1200 leerlingen. Een klas bestaat hier uit 40 tot 50 leerlingen. Oeps, dat is even andere koek.

We gaan vandaag ook nog op de culturele toer en gaan het etnografisch museum in. Dit geeft de geschiedenis weer van de cultuur en levenswijze van de mensen.

Voordat de Belgen hier kwamen, net na de eerste WO leefden de mensen primitief maar met mooie gebruiken. Opvallend is dat we nog veel gereedschappen zien die nu nog steeds gebruikt worden. De Afrikaanse kleden en haardracht zijn een lust voor het oog om te zien.

In het museum zit een vrouw ( lilliputter) prachtige tassen te weven van bananenbladeren. Ze zit hier elke dag en maakt in vier weken een tas. Nu is het echt jammer dat er niks mee kan in de tassen, wat is dit prachtig!

Na een laatste klim eindigen we in het dorp waar we overnachten. Met een tong van leer zoeken we een plek om wat te drinken en komen bij een prachtige tuin uit. Er staat aangegeven dat het een hostel is. Blijkt dat vrijwiligers van de kerk dit runnen. Waarschijnlijk daardoor de lage prijzen en de rust. We blijven lekker hier en eten fantastisch en slapen in een kamer met eigen terras. Wat een warm onthaal hebben we hier. En weer zijn we geluksvogels😃

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Judith:
    26 juli 2023
    Wow, wat tot allemaal Marlies en Jan!!
  2. Adrina Liebrecht:
    26 juli 2023
    Wat een belevenissen al in zo’n korte tijd Ook ik geniet er erg en lees graag nog wat meer van jullie reis Succes !!
  3. BERT van der roest:
    26 juli 2023
    mooi dit jullie dit mee kunnen te maken veel plezier groetjes bert
  4. Marlous Boshuizen:
    26 juli 2023
    Wat schrijf je toch smakelijk Marlies...Net een goed boek...kan niet wachten op het volgende hoofdstuk!
  5. Melanie:
    🥰 😊 🥰
  6. Ton:
    27 juli 2023
    Misschien toch een keer een boek uitbrengen van al je reizen Marlies🥰. Echt leuk om dit op deze wijze mee te kunnen beleven. Op naar het volgende avontuur, wordt vervolgd…….😂
  7. Ton en Marianne Tieman:
    27 juli 2023
    Het is steeds weer genieten van jullie prachtige verhalen en foto’s en we hebben zo’n bewondering voor jullie sportieve prestaties! Veel plezier weer voor de volgende dagen.
  8. Leontien:
    27 juli 2023
    Heel leuk om mee te lezen, Marlies! Mooi avontuur weer!
  9. Daniëlle:
    27 juli 2023
    Zo leuk om mee te lezen!