Nyungwe National park.

28 juli 2023 - Nyamasheke, Rwanda

Nyungwe National park.

vrijdag 28 juli

We fietsen met lange broek en shirts met lange mouwen weg van onze overnachting.De temperatuur is gok ik 13 graden. Al snel zijn we bij de ingang van het park. Het is vrij om doorheen te fietsen maar vanwege de onrust met het buurland Burundi is het leger ingeschakeld voor de veiligheid. We worden door een soldaat gestopt en hij vraagt eerst toestemming door een portofoon voor ons om door te mogen rijden. Als hij hoort dat we uit Holland komen mogen we  doorrijden.

In het park zelf zien we het leger zeer regelmatig zichtbaar maar ook ‘onzichtbaar’ staan. Als we een aardige klim hebben gehad stoppen we even om wat kleding uit te trekken en wat te eten en te drinken. We hebben koud ons banaantje op als er een jeep arriveert met soldaten. Ze vragen wat er is en wat we doen. Daarna is het duidelijk we moeten door. Overal waar we voorbij rijden zien we dat via de portofoon wordt doorgegeven dat we voorbij zijn.

Het national park is een grote groene jungle. Waar we kijken zien we dichtbegroeid bos. Veel bomen hebben grote bladeren. We horen veel vogels maar zien is een ander verhaal. Ik zie er paar prachtige maar voor de foto zijn ze te ver weg.

Wel is het jammer dat er heel veel vrachtverkeer doorheen rijdt. Ze moeten hard werken en rijden stapvoets de berg op voorzien van veel zwarte rook. We zien dan ook zeker 7 vrachtwagens langs de kant met pech en één die iets te hard naar beneden is gereden😱

Onze kuiten zijn aardig sterk geworden want we fietsen alles ook al gaat het soms langzaam het gaat prima. Het weer speelt hierbij natuurlijk ook een grote rol, de temperatuur is top om te fietsen.

Halverwege het park is een informatiecentrum waar je onder begeleiding van een gids in het park kunt wandelen. Hier ontmoeten we een Nederlandse vrouw die in Rwanda voor een conferentie was. Zij heeft de wandeling gemaakt en toont ons fantastische foto’s. We twijfelen heel erg wat we doen maar de prijs is echt hoog. 100 dollar per persoon entree voor het park en ook nog de gids betalen. Totaal 280 dollar voor 3 uur wandelen.

We willen ook nog het safaripark in dus tja soms is het ook oké om iets te laten. Ik denk wel dat je met een wandeling het regenwoud echt ervaart. Nu reden we er meer doorheen en zagen we alleen wat aapjes wegschieten.

Als we het regenwoud uitrijden rijden we meteen weer de theeplantages in. Een prachtige fotoplek zoals jullie zagen. De plaatselijke bevolking vindt dat duidelijk ook en zo treffen we een bruidspaar aan die foto’s aan het maken is. Het zijn hele vrolijke mensen en ze vinden het prima als we ze fotograferen. Dan vraagt het bruidspaar ons op de foto. Haha een vlag op een modderschuit verwarde haren, fietskleding maar zij vinden het helemaal geweldig. Ook Jan moet eraan geloven en erbij staan😄

We arriveren niet veel later bij een prachtig hotel wat we geboekt hebben. Gisteren was het zo druk dat we bang waren nu geen plek te hebben maar we zijn hier weer als enige🤣 In welk hotel we komen staan er teenslippers klaar voor in de badkamer en vaak ook tandenborstels. Tot nu toe is er vaak wel wat achterstallig onderhoud maar altijd heel schoon.

Morgen is het umuganda. De laatste zaterdag van de maand. Daarover morgen meer😉

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Melanie:
    29 juli 2023
    Stijlvol hoor, die bruidsfoto 🤪
    (Heerlijk verhaal weer 😊!)
  2. Petty:
    30 juli 2023
    Heerlijk hoofdstuk weer 🙏🏻🤣
    Het bruidspaar kan een voorbeeld aan jullie nemen 😉 lang en gelukkig leven onder de zon 🙏🏻😎💋🎶
  3. Lianne Luijks:
    30 juli 2023
    Schitterend weer dit verhaal en foto s.