Koffie!

26 juli 2023 - Nyamagabe District, Rwanda

Koffie!

Dinsdag 26 juli.                                               Elke dag ben ik weer aangenaam verrast door de vriendelijkheid van de mensen hier. De medewerker hier probeert mij de taal te leren. Ik haal het telkens door elkaar maar hij blijft het vriendelijk herhalen😀

Het ontbijt in Rwanda start met fruit. De smaak is net als in Azië niet met Nederland te vergelijken. Het is een smaakexplosie in je mond. Wat we tot nu toe hebben gezien is dat ze daarna witbrood eten of puntjes. Lekker vers en dus voor ons als brood eters geen straf. Er is ook vaak een soort soep maar die laten wij in de ochtend voor wat het is.

Vandaag een kleine tocht  dus bezoeken we eerst de kathedraal in de plaats. Een enorme hoeveelheid kinderen ( ong 210) verzamelt zich net voor de kerk. Het blijkt dat ze voor het vormsel gaan oefenen. In de kathedraal zit een grote groep vrouwen de rozenkrans te bidden. Hier duidelijk nog actueel.

We passeren de gevangenis. Buiten zijn de mannen aan het werk in oranje overalls. Ze vallen zo in het landschap enorm goed op. Het is zwaar werk wat ze doen.

Op de route zit een koffieplantage waar je een rondleiding kunt krijgen. Natuurlijk gaan we daarvoor. Normaal duurt dit 2 uur. Echter bij ons was er zo’n klik met de gids ( Jen) dat we zeker 4 uur zijn weggeweest. Als je dit hele proces hoort en ziet snap je waarom koffie zo duur is. Ook weer een enorm arbeidsintensief product wat bijna allemaal handmatig gebeurd. We wandelen samen met Jen naar boven via een steil pad waarbij ze regelmatig stilstaat en vertelt over de plantage. Boven op de berg maken we van bonen verse koffie. We roosteren de bonen in een pot op het vuur. Daarna worden  ze met een vijzel vermalen en uiteindelijk in een koffieapparaatje zonder stekker gezet.😇 Als een echte Hollander heb ik een koekje voor bij de koffie meegenomen. Het wordt gewaardeerd. We drinken echte verse koffie, het smaakt heerlijk! De man die we op de berg treffen  blijkt 73 te zijn. Hij heeft al voordat we kwamen vuur gemaakt en vermaalt de koffie. Gezien zijn uiterlijk ( hij heeft grijs haar) hebben we ineens een diep gesprek. Onderweg hebben we nog geen mensen gezien met grijs haar. Het blijkt dat als je grijs haar hebt en je wordt iets langzamer je op een plek gaat wonen bij nog meer grijze mensen. Wil je dat niet dan word je gedwongen om daar te wonen en komen ze niet meer buiten. Laat het even op je inwerken😉Gelukkig verf ik mijn haren maar Jan….oei. De grijze man op de berg woont daar vlakbij. Totaal afgelegen van het dorp en geheel zelfvoorzienend, de vraag is nog voor hoelang…

Onze gids (25) vertelt over hoe haar moeder haar als kind vertelde wie tijdens de genocide haar wat had aangedaan. Jen kan dit niet meer vergeten. Het wordt door mensen stiekem gezegd, want hardop mag dat niet. De regering helpt iedereen alleen het potje wordt sneller gegeven aan de slachtoffers dan aan de daders. Deze mensen leven volgens haar vaak alleen. De slachtoffers leven vaker bij elkaar. Zoeken steun en zijn buiten met elkaar te vinden. Dit wordt ook door de regering financieel gesteund.

Er zijn veel overeenkomsten met Cambodja. Zo moet ook Jen  geld aan haar ouders geven omdat zij voor haar gezorgd hebben.  Ze doet dit de rest van haar leven zolang haar ouders leven. Haar ouders zijn gescheiden en dus moet ze nog meer huishoudens steunen.

De kinderen gaan hier met 5 jaar naar school als de ouders het kunnen betalen. Er geldt voor deze leeftijd een eigen bijdrage. Vanaf 7 jaar gaan de meeste kinderen naar school maar er zijn ook kinderen die geen onderwijs volgen. Tijdens de wandeling terug komen we kinderen tegen. Zij wijst ons op de bolle wangen en vertelt dat deze kinderen  veel eenzijdig voedsel eten. Hieraan kun je zien dat de kinderen arm zijn.

Onderweg komen we ook heel veel blij kinderen tegen die spelen met zelfgemaakt speelgoed. Op de foto fantastische snelle fietsen.

Het is al tegen vieren als we terugkomen en snel een broodje maken voordat we verder fietsen. Het is ruim 20 kilometer en ik wil niet in het donker aankomen dus we zetten er aardig de vaart in. Gelukkig dalen we ook een flink stuk en komen ruim op tijd aan bij ons nieuwe plek. Een mooi hotel op 1900 meter hoogte. Dat laatste was goed te merken. Het was gewoon koud in de avond.

Hier klimt overdag de temperatuur naar maximaal 27 graden en koelt het in de nacht af naar 14 graden. De perfecte temperatuur. Op deze hoogte zal de temperatuur vast wat eerder dalen. Morgen weer verder richting tropisch regenwoud.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Paul:
    27 juli 2023
    Gelukkig word ik nog niet grijs. Nou, hier en daar een beetje dan.
  2. BERT van der roest:
    Mooi verslag groetjes Bert 👍
  3. Petty:
    27 juli 2023
    Ik heb eerbied voor jou grijze haren 🎼🎶🎼🎼 maar met hoedje op zie je ze niet 😉🤣
    Jullie gaan weer reuze snel, je verslag lezen ook, ik wacht op de volgende 🙏🏻😉 geniet en doe voorz………💋
  4. Marjolein:
    27 juli 2023
    Prachtige reis maken jullie, echt genieten van jullie verhalen.
  5. Tineke Smeele:
    27 juli 2023
    Wat weer een boeiend verhaal Marlies!
    Liefs, Ton en Tineke😘
  6. Margot Reeuwijk:
    Prachtig verhaal 🙏😘
  7. Henny:
    28 juli 2023
    Je kunt zo bij 3 op reis werken! Mooi geschreven Marlies!
  8. Ton:
    29 juli 2023