Klimmen.

27 juli 2023 - Nyamagabe District, Rwanda

Klimmen

donderdag 27 juli                                              Als we opstaan zien we dat de fietsen verplaatst zijn. We schrikken enorm,maar ze staan iets verder, super schoon gewassen weer voor ons klaar😃 wat een service!

Vandaag gaan we bijna alleen maar stijgen. Toch is er zoveel onderweg te zien dat het niet uitmaakt.

Voor de lunch stoppen we langs de kant van de weg. Als we afstappen komt er een man op de racefiets aan. Hij komt uit Oostenrijk en rijdt onze route in een week. Amper bagage en een lichte fiets maar stapt bijna nergens af. Wel leuk om een Europeaan op de fiets hier tegen te komen en even te kletsen.

Ik snij net plakjes avocado op het witbrood wat we hebben als lunch als een jonge jongen totaal bezweet zijn volgepakte fiets de berg op duwt. We vragen of hij ook een boterham wil. Geleund tegen zijn fiets is de boterham in een recordtempo naar binnen. We geven nog wat water en dan ploegt hij weer door. Het herinnert ons aan Cambodja waar de kinderen ook super blij waren met een witte boterham. Het proces herhaalt zich nog een keer bij twee jongens. De laatste boterhammen bewaar ik. Na deze stop geven we ze weg aan een groepje kinderen met bolle wangen. De moeder rent naar mij toe om te bedanken. Een druppel op een gloeiende plaat maar toch geeft het een fijn gevoel. We gaan de kinderen geen geld geven om het bedelen te stimuleren maar wat extra eten kan in onze ogen geen kwaad.

In het laatste dorp wat we tegenkomen kopen we brood voor morgen. Het zijn gehuchtjes waar we doorkomen maar morgen in het tropisch regenwoud is niks, dus vandaar deze buffer. We willen een vier bananen kopen. De man die erbij staat vindt dit oke tot er een vrouw bijkomt. Ze geeft een behoorlijk bedrag op wat we moeten betalen. Jan betaalt en krijgt de hele kam. Boos haalt hij er vier bananen af en laat de rest liggen. Er ontstaat een groot tumult waarbij de vrouw duidelijk het mikpunt is. De vrouw komt achter ons aan en wil het geld teruggeven. De man brengt ons de rest van de bananen waarop we aangeven dat ze die maar moeten verdelen onder de kinderen. Achteraf hebben we spijt. Misschien was het bedrag te hoog maar een halve tros kon ze waarschijnlijk ook niet meer verkopen. Volgende keer betalen we gewoon de hele tros en delen ze uit.

We overnachten vandaag in een tent. Het is hier 2500 meter hoog en we zijn omringd door de theeplantage en kijken uit op het tropisch regenwoud waar we morgen doorheen fietsen. Een werknemer laat zien waar de koude douche is. Ik vraag hem of er hier ook apen zitten. Hij heeft nog niet koud nee gezegd als we aan de rechterkant beneden een hele familie aap zien lopen. Super schattig met veel kleintjes die op de rug meewiebelen. Ik weet het, het komt weinig voor, maar ik heb mijn mobiel niet bij mij. Wanneer Jan eraan komt lopen de apen  al rustig maar zelfverzekerd het bos weer in. Dus helaas geen foto. Als ze vannacht maar niet terugkomen bij de tent😬

We strijken neer bij het uitzichtpunt tot we de theeplukkers zien lopen. We gaan  de velden in voor het perfecte plaatje. Tegen betaling willen de giebelende meiden wel op de foto. Ik maak meteen een hele serie🤪

Op deze lodge slapen ook een groep Franse motorrijders en een groep vrouwen uit Oman.  Tijdens het kampvuur in de avond hebben we leuke gesprekken en worden we uitgenodigd om naar Oman te komen. Wie weet een nieuwe reis😉

Het is gezellig toch kruipen we er al vroeg in, morgen hebben we een lange tocht, dus starten we vroeg. Hopelijk is het warm genoeg in de tent want hier koelt het nachts goed af. We hebben wel een luxe tent met bedden van de grond en met dikke dekens dus het komt vast goed.

Veel liefs Jan en Marlies

1. Piet en Tineke Hafkamp:
    28 juli 2023
    Wat een mooi verhaal weer. Ja, uit dat bananen verhaal kun je leren hoe het daar werkt. Een les voor een volgend keer. Mooie foto’s! En tot het volgende verslag.
  2. Carla:
    28 juli 2023
    Prachtige foto’s en mooie ervaringen die jullie opdoen.
    Tent ziet er best goed uit .
    Nog geen last gehad van insecten,reptielen of zo ????
    Slaap lekker en tot morgen met weer een nieuwe ervaring 😄
  3. Margot Reeuwijk:
    Veel weer morgen 😘
  4. Melanie:
    Geweldig verhaal weer! Succes met fietsen morgen! Liefs
  5. Froukje:
    28 juli 2023
    Geweldig, wat een belevenis, sterkte met het fietsen door het regenwoud. Lieve groeten van Froukje
  6. Ton:
    29 juli 2023
    Prachtige verhalen. Ik zit er elke dag weer van te genieten. Zijn jullie er nu wel achter waarom die bananen toch zo krom zijn?😂
  7. Linsey:
    29 juli 2023
    Wat kan jij dit ongelofelijk leuk schrijven.
    Wat een avontuur!
    Geniet er van.
  8. Ton en Marianne Tieman:
    29 juli 2023
    Helemaal eens met alle vorige reacties 😍🍀👍🏻
  9. Caroline:
    31 juli 2023
    Prachtige foto’s, mooi licht op mooie gezichten én wat een plek om te overnachten!
    Liefs
    Hapé en Caroline
  10. Roxanne:
    31 juli 2023
    Wat een heerlijk verhaal dit 😍 en wat schrijf jij toch fijn. Leest zo makkelijk weg altijd en het gevoel alsof ik er zelf ben! Liefs Rox