Kasteel in Rwanda😳

30 juli 2023 - Kibuye, Rwanda

Kasteel in Rwanda😳

zondag 30 juli

De afgelopen dagen was de temperatuur prima, maar vandaag merken we in de ochtend al dat het een warme dag gaat worden.

Voordat we vertrekken krijgen we een goed ontbijt. Als we de rekening betalen en Jan de ‘moeder’ die ons zo goed verzorgd heeft een tip geeft is ze erg verguld. Ze stopt het snel weg bij haar boezem en vervolgens krijgt Jan een grote hug.

Het is vandaag een pittige etappe en als we een bord zien met koffie slaan we snel af. Het is hier lastig om ergens een kop koffie te scoren. Dit hebben we niet dagelijks. We horen zingen en naast de koffiebranderij is ook een kerk. Op verzoek van Jan kijken we even. Nou ja ‘even’. Voor we het weten worden er handen geschud en zitten we in de kerk met een prachtige jonge Afrikaan tussen ons in voor de vertaling. Door mijn hoofd schiet meteen “ daar gaat de koffie!” en dat klopt ook😉 We luisteren naar diverse koren en worden welkom geheten door de pastoor. Na een poosje bedank ik de man voor het kijken maar vertel hem dat we echt door moeten. Helaas gaat dat niet zomaar. Eerst moeten we nog een zang van het koor afwachten en dan moeten we zelf ook nog de menigte toespreken. We staan vooraan in de kerk en er kijken zeker 200 prachtig vrolijk geklede mannen en vrouwen ons verwachtingsvol aan. De jonge man vertaalt ons Engels naar de menigte. Ook Jan ontkomt er niet aan🤪Hij krijgt een warm applaus met zijn ‘god blessed you all’.

De rest van de route genieten regelmatig van prachtige uitzichten op het meer. Het zweet gutst met de klim van ons hoofd maar tijdens de afdaling koelt alles weer af.

De bevolking is hier gewend om veel te lopen. Met of zonder bepakking op hun hoofd. Vaak lopen ze op teenslippers/ sportschoenen maar we zien ze ook op blote voeten. Wij zouden elk steentje voelen maar hier hebben ze duidelijk genoeg eelt gekweekt.

Ook zijn er veel fietsers. De bagagedrager is groter dan bij onze fietsen en gemaakt van dik draadijzer wat gebruikt wordt bij funderingen in de bouw. De fietsen zijn allemaal van hetzelfde merk al heeft elke eigenaar hem weer anders versierd. Er passen aardig wat mensen of voorwerpen op de fietsen. Zo hebben we zelfs rouwkisten of rechtopstaande deuren vervoerd zien worden. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van fietstaxi’s. Deze jongens zijn herkenbaar aan een geel of blauw hesje. Arme jongens want ze fietsen met één soms twee mensen achterop. Gelukkig hebben  de meeste een tenger postuur.

De plaats waar we eindigen is voor hier aardig toeristisch. We zitten in een prachtig hotel met een uitzicht over het meer en … een kasteel. Een beetje vreemd gezicht om dat hier te zien. We verschillen hierover van mening. Jan vindt het een prachtige toeristentrekker en ik vind dat deze stempel niet past in Rwanda. Mooie moderne ouderwetse hutten zou ik mooier vinden.

Morgen houden we een rustdag en gaan we er naartoe wandelen.

Heel veel liefs van ons Jan en Marlies

1. Piet en Tineke:
    31 juli 2023
    Altijd goed: op zondag naar de kerk 😉! Bedankt voor het mooie verhaal en respect voor jullie fietsprestaties 👏🏻
  2. BERT van der roest:
    Groetjes leuk groetjes Bert
  3. Froukje voortallen:
    31 juli 2023
    Alweer in de kerk,! Het kasteel is heel mooi, maar ik vindook dat het daar niet past. Fijnerustdagmorgen.
  4. Joshogenbirk:
    1 augustus 2023
    Ik geniet van jullie verhalen, groeten uit nat Nederland
  5. Melanie:
    1 augustus 2023
    Hahahaha….heerlijk dat jullie ook de menigte mochten toespreken! Had ik graag een filmpje van gezien! 😆
  6. Petty:
    1 augustus 2023
    Geweldig verhaal weer 🙏🏻😉, kerken in buitenland trekken wel veel om te bekijken en te beluisteren.🤣🤣geweldig om dat mee te maken, en gewaarschuwd voor de volgende keer, EERST KOFFIE, dan pas stoppen 🙏🏻😎🚴🏼‍♂️ veilige kilometers 😉🎶💋
  7. Tineke Lahumeten:
    2 augustus 2023
    Prachtig verhaal weer ! Heel bijzonder ook deze reis, heel veel plezier nog en genieten samen 😘