Luie dag

6 augustus 2023 - Ruhengeri, Rwanda

Zondag 6 augustus

Heerlijk om de tijd te hebben. Onze reis kun je prima in een kortere tijd afleggen maar dit geeft enorme rust. Afstappen om dingen te bekijken maar ook pauzes nemen.

Op mijn wensenlijstje stond nog de Afrikaanse trommels zien en horen. Verder is alles wat we kunnen meemaken van deze cultuur leuk.

We starten de dag met wandelen om ergens  koffie te drinken. ‘You never walk alone’ geldt zeker hier. Binnen een paar minuten loopt er wel een student naast je die graag Engels met je wilt praten. Het liefst contact houden via whatsapp😉 Er hangt hier een mooie spreuk. “Filter de koffie maar filter ons niet!”

Op ons gemak halen we wat boodschappen waaronder koekjes om uit te delen. Zo kunnen we morgen gewapend met koekjes en brood weer op pad. We bezoeken ook de  markt, wat een kleurenpracht. Rijst, bonen en meel in grote zakken en fruit prachtig opgestapeld.

Eenmaal terug zijn onze fietsen aan de beurt om verwend te worden. Naast onze slaapplaats zit een autowasserij waar onze fietsen zeer grondig worden schoongemaakt. Ze waren onherkenbaar na onze off road trip.

Vandaag gaan we de Afrikaanse sauna uitproberen. Onderweg horen we trommelen. Bij een galerie krijgen kinderen trommelles van een bevlogen leraar. Hij stuurt de trommelaars aan en tegelijkertijd een groep die duidelijk een traditionele dans inoefent. En wij... wij hebben de tijd en kijken naar het  enthousiasme waarmee geoefend wordt. We bezoeken de galerie, wat een mooie kunst wordt hier gemaakt. Beetje zenuwachtig ben ik wel als we echt naar de sauna gaan, wat tref ik hier aan? De sfeer is prima. Er is één zeer oud Turks stoombad en een douche. Iedereen krijgt hier een Afrikaanse doek die je omslaat en waarmee je in de sauna zit. Een medewerker komt aan met een grote bos ecalytustakken wat in een stookgat verdwijnt. De sauna zelf is ‘iets’ simpeler en ouder dan bij ons maar wel oké. De massage die we nemen is pittig maar erg goed. Mijn armen en benen worden alle kanten op gebogen. Ik wist niet dat ik zo lenig was. We zijn herboren en klaar voor morgen. Alle spieren hebben weer een boost gekregen.
Morgen rijden we de Koninginnerit van de route. De zwaarste route maar door een prachtig gebied. Grotendeels ook weer off road. Het eerste stuk brengt een chauffeur ons. De totale afstand is te groot met meer dan 2000 hoogtemeters.

Volgens mij moet het met het materieel en ons lukken