Koninginnerit

7 augustus 2023 - Byumba, Rwanda

Koninginnerit

Maandag 7 augustus

Om 9:00 rijden we in de jeep weg. Fietsen vastgebonden op het dak. Google maps geeft een uurtje rijden aan. Niet echt een reële tijd want pas tegen 11:30  zijn we pas 55 km verder.

Wat op de kaart een geasfalteerde weg lijkt qua kleur is in werkelijkheid een rode gravelweg. De jeep heeft er moeite mee. De weg is echt heel slecht. Er zitten heel veel gaten in de weg en er liggen grote stenen waar de jeep omheen moet manoeuvreren. Er is in mei heel veel regen gevallen en we denken ook hier. Veel mannen en vrouwen zijn aan de rand van de weg bezig om stenen uit de muren te bikken. Hiermee worden de gaten in de weg opgevuld. Diverse keren stoppen we om de fietsen weer vast te zetten met ty-raps. Elke keer trillen ze weer los. Halverwege wordt er een boom door midden gehakt met een bijl. Even wachten dus..😉 Gelukkig is de weg iets beter als de jeep stopt en wij zelf verder gaan. Eerst ben ik bang dat we het niet halen voordat het donker is. Klimmen met een slecht wegdek is lastig en de auto deed er ook uren over, maar gelukkig lukt dat prima.

We passeren heel veel kleine dorpjes en veel mensen staren ons alleen maar met grote ogen aan. Duidelijk nog nooit een blanke gezien. Wanneer we eten en een jonge op blote voeten zien durft hij niet eens dichterbij te komen voor een boterham.

De route voorziet ons weer van prachtige vergezichten. Wat is dit land toch mooi❤️Één keer loop ik een stukje maar verder hebben tot nu toe alles gefietst en zo ook deze etappe. De laatste klim is lang en heftig maar het lukt ons💪

We eindigen op 2300 m hoogte en zitten weer rondom in de theeplantages. Weer helemaal voorzien van het rode zand op ons lijf, kleren en haar checken we in bij ons hotel. Gelukkig werkt de douche😉

De temperatuur is hier een stuk lager omdat we zo hoog zitten. In lange broek en shirt met lange mouwen gaan we wat eten in het hotel. We schuiven aan bij Italianen. Hij haalt ineens een bekende wegenkaart te voorschijn. Bij hem alleen met een gearceerde route. Wat blijkt het zijn fietsers🤣 Ik gok iets ouder dan wij en willen in 12 dagen het land doorkruizen. Hij heeft zelf de etappes vastgesteld, maar vaak van 95 km per dag. Dingen bekijken komen ze een andere keer voor terug. Het lijkt ons erg pittig gezien de hoogtemeters en pittige onverharde wegen maar het zijn echte  wereldfietsers dus ik denk dat het ze lukt. We vliegen op dezelfde dag terug dus wie weet zien we ze nog en horen of het gelukt is.

Voor het eerst eten we wat minder. Tot nu toe eten we elke keer weer super lekker. De porties zijn alleen enorm groot. We bestellen altijd één hoofdgerecht en een salade. Na een stevige fietstocht hebben we best wel trek maar vaak krijgen we het niet eens op.

Genoeg voor vandaag, we gaan lekker slapen. Liefs van ons Jan en Marlies

8 augustus 2023
    Super knap van jullie Jan en Marlies , nu lekker rusten en goed slapen 😘
  3. Joshogenbirk:
    9 augustus 2023
    Fijn dat het goed gaat met jullie groeten uit zonnig Nederland
  4. Nanny:
    9 augustus 2023
    Wat een mooie tocht maken jullie en wat eenaparte belevenissen onderweg! Geweldig