En we fietsen weer.

12 augustus 2023 - Kibungo, Rwanda

En we fietsen weer.

Zaterdag 12 augustus

We verlaten deze mooie stek. Wat een heerlijk plek. Vandaag maar 40 km dus we doen rustig aan. Het klimmen is weer even wennen, maar al snel vinden we ons ritme weer terug. Er is altijd zoveel te zien onderweg dat het nooit saai is.Vandaag zien we diverse huizen die aan de buitenkant beschilderd zijn. Ik ben benieuwd hoe de huizen in zijn algemeen er van binnen uit zien. Als we een deur open zien staan kijken we altijd alleen maar naar een donkere ruimte. De van leem gemaakte huizen zijn soms aan de buitenkant glad gestuukt, maar ook nog heel vaak hebben ze nog de donkere kleikleur.  Ik gok dat dit binnen ook zo is. De bevolking leeft ook voornamelijk met zonlicht. Rond 18:00 gaat de zon onder en is het al snel daarna donker. Om 20:30 is het hier heel stil en slapen  gok ik de meeste mensen. Om 6:00 in de ochtend komt alles tot leven als de zon opkomt. Dan is het al hartstikke druk op straat. Rond 7:00 staat er al een grote file bij de waterkraan om de jerrycans te vullen met water.

We eindigen vandaag bij een hotel waarbij we ons eerst moeten inschrijven bij de poort. We snappen er niks van, dat moet normaal toch bij de receptie? Eenmaal ingecheckt wordt het duidelijk. Aan de achterzijde is een zwembad en daarvoor moet je je registreren. Het is super druk in het ondiepe; bijna niemand kan zwemmen. Nou ja wel hondjesslag.

Als we in het zwembad gaan worden we al snel diverse keren gevraagd om hulp te geven. “Kun je misschien even kijken? Ik kan alleen maar onderwater.” Best wel eng dit zwembad want er is geen toezicht, maar wonder boven wonder gaat het allemaal goed. Wat een doorzettingsvermogen hebben deze mensen. Na een uur zien we ze nog steeds half verzuipen maar stug blijven oefenen💪

De camera’s klikken behoorlijk, we vallen dan ook wel op in het zwembad😉 Ineens komt er een bruidspaar bij het zwembad foto’s maken.. Ik maak van de gelegenheid gebruik om foto’s van de bruidskinderen te maken.

Een vrouw vraagt of ik weer kom zwemmen. Daarna word ik diverse keren gefeliciteerd. Waarmee??? Geen idee het wordt mij niet duidelijk want zover gaat het Engels van ze niet. Wat een heerlijk land is Rwanda toch

Veel liefs van ons Jan en Marlies

1. BERT van der roest:
    13 augustus 2023
    Leuk verhaal En zo zie nog eens wat
    Groetjes Bert