Chillen

8 augustus 2023 - Rutunga, Rwanda

Chillen

Dinsdag 8 augustus

Vandaag een relaxte route waarbij we grotendeels dalen. De zon schijnt maar de temperatuur is fris en dus vertrekken we met lange mouwen shirts. We zien nog even de Italiaanse man, zijn vrouw is niet fit dus ze blijven nog een nachtje langer in het hotel.

Het landschap verandert ook hier weer, het is net of we door de Alpen rijden, maar dan wel met bananenbomen😉

We halen water. Dit keer hebben ze niet onze vertrouwde 2 liter flessen maar van een ander merk 5 liter. Onderweg neem ik een slok maar dit proeft echt anders. Het lijkt of ik chloor proef. We besluiten het niet op te drinken. Wanneer we stoppen wenken we een jongen. Hij kijkt ons aan maar durft niet dichterbij te komen. Daarom zetten het water maar een stuk zijn kant op en gebaren dat het voor hem is. Hij is super blij en weet niet hoe snel hij het moet pakken en onder veel blij geschreeuw rent hij richting het veld😃

We rijden vandaag naar het meer toe. Mijn benen zijn pap en ondanks dat we heel veel dalen heb ik vandaag niet zoveel zin om te fietsen. We weten dat er na 40 km een hotel zit met zeer wisselende recensies. Als we aankomen rijden ziet het er al prachtig uit. We steken met een boot over en checken in. Het is nog vroeg de kamer is nog niet klaar. Maakt voor ons niet uit, we drinken eerst koffie en kijken uit over het meer. Vandaag proberen we Afrikaanse koffie. Het is koffie met melk en gember. Het smaakt heel anders, maar best lekker. Gember wordt hier heel veel gebruikt. Ze drinken zeer sterke gemberthee, gebruiken het vaak in de soepen/ gerechten en dus ook in de koffie.

Het hotel is schitterend, super de luxe en …met een zwembad. Vandaag een soort all inclusie vakantiegevoel. Lekker lezen bij het zwembad, baantjes trekken en genieten van de zon. In dit soort hotels kunnen we prima met creditcard betalen. In de kleinere plaatsen betalen we alles cash. De lokale bevolking betaalt meestal met Momo. Met een sim van het land kun je met je telefoon geld smsen. Elk bedrijf heeft een code hangen die je invult. In elke plaats hoe afgelegen ook zie je wel een parasol staan met iemand van Momo. Hier kun je dan geld storten op je mobiel. Ik denk heel handig alleen hadden wij al geld gewisseld. Mocht je nog plannen hebben voor Rwanda is dit ook makkelijk.

We zien een gezin binnen komen in het hotel en denken nog het lijken we Nederlanders. En ja hoor! Hij heeft 35 jaar geleden als vrijwilliger ( vervangende dienstplicht) hier gewerkt om watervoorzieningen aan te leggen. Na al die jaren komt hij nu terug om te kijken waar hij heeft gewoond. Het hele gezin heeft al aardig veel gereisd door Afrika en weten van de hoed in de hand. Bijzonder en leuk om te horen.

We genieten vandaag van het luxe gevoel. We proberen nog of we onze tocht in het national park een dagje kunnen uitstellen zodat we nog een nachtje kunnen blijven maar helaas is dat niet het geval. Ach we hebben al zoveel geluk gehad en weer verder fietsen is ook leuk. Al hadden stiekem nog wel een nachtje hier willen blijven😉

Liefs van ons Jan en Marlies

1. BERT van der roest:
    9 augustus 2023
    Groetjes leuk weer her verslag