Avontuur

22 juli 2023 - Kigali, Rwanda

Avontuur.

Diverse mensen hebben mij gevraagd waarom we kiezen voor Rwanda. Een land met een verschrikkelijk verleden wat in 1994 plaatsvond en wat nog te vers is om te zijn verwerkt

“Is het wel veilig?” Was vaak de tweede vraag. In de meeste gevallen zag ik dat diegene mij vervolgens aankeek zodat ik eigenlijk geen antwoord hoefde te geven. Het was al ingevuld, ‘niet veilig’. “Ik hoop wel dat jullie voorzichtig doen…”.

Ik snap het ook, het is inderdaad niet een doorsnee vakantie.

Door een mailtje werd ik getriggerd. Het land zag er prachtig uit en dus volgde nader onderzoek. Wel een  zware uitdaging door de enorme klimpartijen. We zullen in totaal ongeveer 16.500 meter klimmen en dalen. De afstand valt dan weer mee😉 slechts 900 km. We verheugen ons al op die prachtige vergezichten.

Ik denk dat we het fysiek aankunnen, al zal het enorm afzien worden. We gaan goed getraind op pad, alhoewel Jan nu geen ondersteuning heeft😉

Is het veilig? Ja, het is het veiligste land in Afrika. Natuurlijk wel een land met armoede, maar het is denk ik alleen maar goed om telkens weer te beseffen hoe rijk wij zijn.

Ook een land met een bijzonder mooie natuur: gorilla’s en de ‘big five’ in natuurparken.

De dag van vertrek is aangebroken en de gezonde spanning ook. Als we maar alvast in het vliegtuig zitten😅

Een totaal nieuw continent met hele andere gebruiken. Dat is iets wat ons  trekt, niet weten wat je aantreft, in wat voor een bed je slaapt. Op naar een nieuw avontuur met hopelijk veel mooie hoogtepunten. Natuurlijk vind ik het ook eng en heb ook bibbers voor alles wat er kan gebeuren, maar het avontuur opzoeken wint het. Vaak is iets wat onbekend is ook onbemind. Dus leuk dat jullie mee gaan lezen! We zorgen dat je straks meer weet van Rwanda😉

Vrijdag 21 juli

Na een prima vlucht landen we rond 20:00 in Kigali de hoofdstad van Rwanda. Er vormt een lange rij voor de visum. We horen om ons heen Engels en zien allerlei tinten bruin/ zwart. Verbazingwekkend zijn we de enige Nederlanders. De douane vraagt bij het zien van onze twee dozen hoeveel fietsen we mee hebben. We kunnen onze lachen niet meer inhouden😉 Gelukkig mogen we ondanks ons lachen doorlopen.

De chauffeur staat al klaar met een bordje en brengt ons naar een prachtig hotel. Buiten is het donker en overal branden lampjes. Ook al is het donker, we zien nu al hoe enorm heuvelachtig het is😇

We hebben een prachtige kamer en al snel liggen we erin.

Zaterdag 22 juli 2023

We worden wakker bij een prima temperatuur. Na een lekker ontbijt zetten we de fietsen in elkaar. Ik ben blij dat ik nog hechtpleisters heb meegenomen want Jan snijdt zich. Laten we hopen dat het hierbij blijft want dit is snel gefixt.

We fietsen naar de stad. Al snel wordt duidelijk dat dit echt een pittige tocht gaat worden. Ook zonder bagage is het al zeer pittig. Wat zullen we straks een kuiten hebben.

De stad is van alle gemakken voorzien. We zien heel veel jongeren tussen de 18 en 25 bij elkaar maar op het eerste gezicht missen we mensen van onze leeftijd. Toeristen zien we amper en dus logisch zijn alle ogen gericht op ons, die blanken. Wat zullen ze van ons vinden? De meesten kijken ons aan of na. Sommigen heel indringend, bij anderen volgt een gesprekje en een enkeling vraagt om geld.

Bij het geld wisselen lijkt het wel of we een bank hebben beroofd. Wat een briefgeld😄 In Rwanda zijn niet veel banken en dus wisselen we aardig wat contanten om. Hier wordt weinig de pin gebruikt en eer we weer in een grote plaats komen..

Het land is schoon. We zien amper blaadjes op straat, want zelf die worden geveegd. Vrouwen zien er super stijlvol en kleurrijk gekleed uit en de meesten hebben een prachtig figuur. Diverse vrouwen zie ik mer spullen op hun hoofd lopen. Kaarsrecht lopen ze met zware spullen. Ik hoop dat ik er snel een foto van kan maken. Wat een mooi gezicht.

Het weer is prima. Er staat wat wind en vroeg in de ochtend is het 15 graden en rond 14:00 is het opgelopen naar 29*.  Het zal voor ons betekenen dat we op tijd zullen wegfietsen. Niet morgen al want we hebben nog een nachtje bijgeboekt. Eerst even landen en relaxt bijkomen. Op straat kopen we een lokale sim en zo is ons doel voor vandaag gehaald.

Terwijl ik dit schrijf is de zon al onder 18:15 en zal het niet lang meer duren eer het donker is.

Morgen willen we een kerkdienst bezoeken, we hopen op een gospelkoor getrakteerd te worden en willen het memorial bezoeken.

Liefs van ons

Jan en Marlies

1. Fam. Van Oploo:
    22 juli 2023
    Heerlijk acclimatiseren! Doen jullie goede voordat ‘t zware werk gaat beginnen!!! Heel leuk om jullie avonturen te lezen! Liefs Pat, Mel, Guus & Teun
  2. Marja:
    22 juli 2023
    Wordt vast weer genieten!
  3. Roxanne:
    22 juli 2023
    Zo leuk!! Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad en een rustige start in een mooi hotel 😘❤️ ik kan niet wachten op alle verhalen en blijf jullie volgen. Heel veel plezier!! Liefs, Rox (Bjinse, Mason en Liam)
  4. Henny Smeets:
    22 juli 2023
    Goh, jullie zijn al op de plaats van bestemming. We gaan weer genieten van jullie avontuur.
  5. Margot Reeuwijk:
    22 juli 2023
    Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen en lekker even aclamatiseren voordat jullie beginnen aan de tocht veel plezier lieve gr van ons
  6. Elly:
    Fijne tijd daar Marlies en Jan. Geniet er van, wij genieten van jullie verhalen
  7. Carla de Rijk:
    22 juli 2023
    Wat een avontuur. Ik ga jullie volgen
  8. Stephanie Hinfelaar:
    22 juli 2023
    Wat een avontuur weer, heel veel plezier!!
  9. Susanne Mulder:
    22 juli 2023
    Wat een mooi avontuur! ik ga jullie volgen
  10. Astrid:
    22 juli 2023
    Ik kan weer gaan genieten van jullie avonturen. Heel veel plezier, gezondheid en een mooie reis door Rwanda.
  11. Marianne:
    22 juli 2023
    Ben echt heel erg benieuwd naar jullie reisverhalen! Ik wil wel meer weten over Rwanda en jullie avonturen!
    Heel veel plezier.

Liefs Marianne
  12. Gerda Kos:
    22 juli 2023
    Ziet er al fantastisch uit 😍Lekker eerst even op adem komen en daarna fietsen. Heel veel plezier en een dikke kus 💋
  13. Jan:
    22 juli 2023
    Hoi Jan en Marlies, jullie zijn inderdaad in een hele andere wereld aangekomen, jullie zullen je ogen uitkijken, maar de bevolking zeker ook, twee blanken op een fiets zal daar geen alledaags gezicht zijn.
    Geniet voor deze bijzondere reis en wij van jullie belevenissen en verhalen.
  14. Lianne Luijks:
    22 juli 2023
    Heerlijk genieten en tja. Wat nog meer? In 1 woord dan maar geweldig.
  15. Carla:
    22 juli 2023
    Goed aangekomen en het avontuur kan beginnen, eerst lekker genieten van jullie mooie hotel en morgen hopelijk van een mooi gospel koor 😃
    Ik ga genieten van jullie mooie avontuur
  16. Petty:
    22 juli 2023
    Zijn ook van de partij om weer de heerlijke verslagen te mogen lezen 🙏🏻😎🎉 veel plezier en veel veilige kilometers 🚴🏼‍♂️🎼🎶💋
  17. Mieke Sturkenboom:
    22 juli 2023
    Wat zijn jullie toch een avonturiers! Heel erg leuk jullie verhalen weer te lezen.Heel veel plezier, sterkte met al die klimpartijen en geniet er samen van! Groetjes Mieke ( en Gerard)
  18. Annemiek:
    22 juli 2023
    Veel plezier en mooie nieuwe indrukken toegewenst. Mocht je de gelegenheid hebben, lees dan het verhaal van Rose, die Mwana Ukundwa (geliefd kind) heeft opgezet.
  19. Annelies Snelders:
    22 juli 2023
    Wat een avontuur weer. Heel veel plezier en geniet er van.
    Gr. Annelies
  20. Anneke:
    22 juli 2023
    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Héél veel plezier met dit nieuwe avontuur. Leuk om op afstand weer met jullie mee te kunnen genieten. Mooie reis gewenst! Liefs Anneke
  21. Manon Hashem:
    22 juli 2023
    Wat gaaf wat jullie gaan doen..heerlijk om mee genomen te worden in je blogs.. geniet..goede reis gewenst.

Liefs Manon🍀
  22. Angela:
    22 juli 2023
    Leuk weer over een nieuw avontuur van jullie te lezen. Geniet nu nog even van de luxe en dan gaat het echte werken beginnen!🚵‍♀️💪🏻
  23. Ton en Simone:
    22 juli 2023
    Fijn dit weer mee te mogen maken. Veel plezier
  24. Marie-Jose:
    22 juli 2023
    Veel fietsplezier en geniet van alle nieuwe indrukken.
  25. Paul bijlmer:
    22 juli 2023
    Wense jullie veel pleasure en geniet de op EN afdrandes , de Lekker EN de moeilike delen. Paul
  26. Paul:
    23 juli 2023
    Wat een avontuur zijnjullie weer begonnen. Alle goeds gewenst in dat verre land. Ik sluit me aan bij al die anderen: doe voorzichtig.
    En verder: vind het weer heerlijk om jullie te volgen.
  27. Marjolein:
    23 juli 2023
    O geweldige reis gaan jullie tegemoet. We reizen graag met jullie mee in het mooie Afrika.
    Fiets voorzichtig en veilig vooral met de warmte rond het middaguur.
    Liefs Theo en Marjolein
  28. Daniëlle:
    23 juli 2023
    Zo gaaf dat jullie dit doen! Geniet ervan!!
  29. Ariane:
    23 juli 2023
    We wensen jullie een fantastische reis
    Liefs Hans en Ariane
  30. Suze:
    23 juli 2023
    Ik vroeg me toevallig gisteren af wanneer jullie op pad zouden gaan en zie hier……. Ik geniet vanmorgen van jullie eerste belevenissen.
    Heel veel plezier en succes toegewenst Marlies en Jan in Rwanda. Het wordt vast een mooi avontuur! Lieve groet Suze
  31. Froukje voortallen:
    23 juli 2023
    Wat een geweldige reis hebben jullie weer bedacht. Ik wens jullie veel moois en liefs toe. Lieve groeten van Froukje
  32. Agnes Smeele:
    23 juli 2023
    Wat eenavontuur weer! Succes en geniet ervan!
    Agnes
  33. Judith:
    23 juli 2023
    Klimkuiten kweken en onverhard fietsen
    andere gerechten eten dan je ooit voor mogelijk had gehouden
    een taal die je niet kunt verstaan
    zien hoe de jongeren-cultuur in dit Afrikaanse land eruit ziet
    mooie natuur;
    ik zie jouw foto's voor me....
    Bevoorrecht zijn wij dat we met jullie mee kunnen reizen door jouw verhalen.
    Geniet van dit nieuwe fietsavontuur!
    Judith en Peter
  34. Bob Salomon:
    23 juli 2023
    Super om dit te mogen meemaken! Het avontuur beleven met twee gedreven mensen van Nederlandse bodem.
    Veel plezier.
  35. Ton:
    23 juli 2023
    Jeetje, ik wist niet dat het alweer zover was. 🙈 Toen jullie mij vertelden wanneer jullie zouden gaan leek het allemaal zover weg🤗. Maar jullie zijn er al😃💪. Leuk om weer getuige te mogen zijn van jullie belevenissen, want die zullen jullie zeker gaan krijgen😃. Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad en weer veilig geland zijn. En ja Afrika, maak je klaar voor de beroemdste 2 fietsers van Huizen Le Pays-Bas 😄👍👍💪💪
    Heel veel plezier, neem geen risico’s en ik kijk uit naar de spannende verhalen van Sjors en Sjimmie uuuuuuuuh Jan en Marlies in Afrika😁👍👍👏👏😘
  36. Roelie:
    23 juli 2023
    Wat fijn dat ik het weer mee kan beleven Marlies en Jan! Hans en ik wensen jullie een fijne reis en aan avonturen zal het niet ontbreken!
  37. Ton en Marianne Tieman:
    23 juli 2023
    Ook wij kijken uit naar jullie nieuwe ervaringen bij dit avontuur. Héél veel plezier en een mooi avontuur gewenst.
  38. BERT van der roest:
    Leuk om te lezen veel plezier groetjes Bert 👍
  39. Lianne Luijks:
    24 juli 2023
    Dank voor jullie verhalen en foto s.
  40. Nayri:
    24 juli 2023
    Veel plezier, wat een avontuur!