Zeer warme dag

1 augustus 2020 - Türkenfeld, Duitsland

Zeer warme dag

Net als in Nederland is het vandaag een zeer warme dag. We starten de dag met wat zwemmen in het meer. Het Is super helder water, zelfs als we wat verder weg zwemmen kun je nog naar beneden kijken. Echt afkoelen doet het niet, het water is 22 graden.

Op de fiets is de warmte ook te voelen. Dit keer de warmte van de bevolking. Wat een vriendelijkheid. Een mevrouw die ons, terwijl ze druk omhoog aan het klimmen is met de fiets,een fijne vakantie wenst. Daar       word ik naast alle vriendelijke begroetingen nog warmer van.

We stoppen bij bakkertje voor koffie. De taartjes zien er verrukkelijk uit dus die erbij. Door de corona moeten we het buiten op een ‘gratis af te halen’ tafel opeten. De eigenaresse vertelt dat ze anders ons hele formulieren moet laten invullen. Nou ja, het smaakt er niet minder om:) Van het taartje hebben we iets later wel spijt. Het is een stukje flink klimmen en de weerstand is niet alleen bij de fiets te voelen.

We stoppen in een schilderachtig plaatsje. Alle huizen zijn in pasteltinten geschilderd en uiteraard voorzien van mooie schilderijen. Ook hier voelen we ons weer zeer welkom. Wanneer ik op de markt wat verse roomkaas koopt vraagt de man die mij helpt of dat mijn fiets is. Als ik ja zeg schept hij gauw nog verschillende olijven voor mij in een bakje. “Gewoon om lekker op te eten, krijg je van mij” zegt hij erbij. Zo lief:)

Ik loop nog even de kerk in om de schilderijen te bekijken, die volgens de gids een aanrader zijn om bekijken. Ze zijn  inderdaad prachtig en een moment van bezinning is altijd even fijn.

We fietsen niet lang verder. Bij het volgende meer is de temperatuur nog meer opgelopen. Net als velen genieten we van de schaduw en proberen wat af te koelen in het meer. 24 graden dat schiet niet echt op, gelukkig zijn de douches wat koeler. We slapen en rusten wat. Het is echt te heet. De campings aan het meer zien er overvol uit en we rijden door. Het landschap verandert in glooiende akkerbouw en we fietsen op en af in de zon.

Ineens schieten er twee reeën vlak voor jan zijn fiets achter elkaar over. Meteen daarna komt er een weer terug. Wat een grote lenige beesten! Ze zouden tegen je fiets aanlopen:(

De camping die we in gedachte hadden is met deze warmte niet haalbaar en dus wordt het een gasthof. Het kost moeite om wat te vinden. Alles zit vol. Veel Duitsers houden net als bij ons veel vakantie in eigen land en dat is te merken. Gelukkig is er nog een plek te vinden. De zes kilometer die we ervoor moeten fietsen vallen mij zwaar. Eenmaal aangekomen voel ik hoe moe en dorstig ik ben. Toch ondanks alles wat oververhit ben geraakt. Ik tank aardig wat glazen water weg en we duiken na een douche zo ons mandje is. Het is hier heerlijk koel.

Heel veel liefs Jan en Marlies

1. Piet en Tineke Hafkamp:
    1 augustus 2020
    Schitterende foto’s, Marlies! Petje af voor jullie presentatie in die hitte. Hopelijk ben je opgeknapt na een goede nachtrust en kun je vandaag weer ontspannen verder. Dank voor je verslag. Groeten voor Jan en jou 👍👍
  2. Rom Guttinger:
    Hoi Marlies en Jan,
    Verschillende reisverhalen achter elkaar gelezen. Mooi hoor. En wat een avontuur weer.
    Nog één grensovergang te gaan. Nou ja, nog wel een eindje ver weg.
    Een mooi vervolg van jullie tocht.

Groet, Rom
  3. Anca van de lande-van Roomen:
    1 augustus 2020
    Hoi stoere fietsers vreselijk he die hitt fijn dat jullie konden zwemmen 23 gr mmm tommie heeft het prima naar zijn zin hij komt jullie ophalen veel plezier nog liefs van ons xxx love You xxx 🙄😋😎🍕🍽🍹💋❤
  4. Froukje voortallen:
    2 augustus 2020
    Wat een aardige en lieve en bijzondere mensen maken jullie mee! Trouwens wat een toer om in die hitte te fietsen.ik vind het enig om je verhalen te lezen. Goede reis verder. Liefs van Froukje