Welkom of niet welkom.

15 juli 2020 - Massa Martana, Italië

Welkom of niet welkom.

Voordat we vertrekken vraag ik mij af of de Italianen op dit moment blij zullen zijn met toeristen. Natuurlijk kunnen ze de omzet gebruiken, maar ben je echt welkom, of zien ze je liever gaan dan komen vanwege kans op besmetting? Gelukkig merken we overal  alleen  maar dat we zeer welkom zijn. Iedereen is uitermate vriendelijk ook al spreekt er bijna niemand Engels. In de winkels proberen wij de woorden in het Italiaans te onthouden. Komen we er niet uit wordt vaak de hele winkel erbij betrokken op zoek naar iemand die Engels kan spreken. Diegene wordt dan vol bewondering aangekeken door zijn collega’s. “Wauw jij spreekt Engels!”

Gisteren bracht de gastvrouw van de b&b haar dochter van 10?  nog naar ons toe. Ze moest alles even vertalen. Al snel bleek dar haar Engels zeer minimaal was. Gelukkig kon ze goed onze gebarentaal ‘lezen’ zodat het net leek of ze fantastisch Engels kon:)

Vandaag zitten we langs de kant van de weg op onze stoeltjes te genieten van onze lunchplek wanneer er een auto stopt. De man spreekt ons in perfect Engels aan of we bij hem koffie willen drinken, of lunchen? Hij woont in het eerste huis wat je tegenkomt samen met zijn vrouw. We bedanken hem en geven aan dat we alles al hebben. Mocht er wat zijn moeten we echt komen.  Niet veel later komt de auto weer aangereden. Dezelfde man stapt uit. Hij heeft een fles zelfgemaakte Limoncello mee en een bakje met twee kleine glaasjes. Zo ontzettend lief dit. Ik voel dat dit gebaar mij enorm raakt. Hij glundert helemaal als we de drank super lekker vinden. Ik maak nog gauw een foto van hem voordat hij weer vertrekt.

Na de lunch fietsen we de route verder. Het lijkt wel Frankrijk, overal groeien velden vol zonnebloemen.

In het boekje lees ik dat er bij het eindpunt van vandaag een minicamping (agriturismo)aan de route zit met zwembad. Douche en toilet bij de eigenaar zelf in huis. De zeer vriendelijke eigenaar vertelt ons dat we de eerste Nederlandse fietsers van dit jaar zijn. Normaal heeft hij er al heel veel gezien. Natuurlijk komt het gesprek op corona. In dit gebied waren er weinig gevallen maar hij durfde amper nog in de tuin te lopen. Je mocht tweehonderd meter van je huis vandaan. Gelukkig gaat het ook in dit gebied erg goed en is hier geen uitbraak geweest.

We vermaken onszelf aan het zwembad. Heerlijk om zo lekker te relaxen na het fietsen.

De eigenaar heeft ook nog een bierbrouwerij dus tja hij kan zeker  bij Jan niet meer stuk:)

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Piet en Tineke Hafkamp:
    15 juli 2020
    Jullie genieten volop van het mooie landschap en de gastvrijheid van deze Italianen! En wij van de foto's en verhalen.
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    15 juli 2020
    Goedemorgen en ja de Italianen zijn gastvrij wij zijn er al heel wat jaren geweest het is een mooi land dat kunnen jullie in alle rust bekijken zonder last te hebben van toeristen geniet ervan
  3. Froukje voortallen:
    15 juli 2020
    Lieve Marlies en Jan, wat een prachtig land, hé . Zowel de mensen , hetlandschap, de stadjes en de cultuur en het eten. Geniet er van en bedankt voor je leuke verhalen. Groeten van Froukje
  4. Janneke:
    15 juli 2020
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen. En eigengemaakte limonchello... mmmm! Heel fijne reis!
  5. Bert van Aggelen:
    15 juli 2020
    Lionel, menigeen zal jaloers zijn. En een beetje sluikreclame voor het bier mag best. Kunnen jullie nog een beetje baantjes trekken?
  6. Bert van Aggelen:
    15 juli 2020
    Limonchello bedoel ik natuurlijk. Niet opgelet.
  7. Caroline:
    Lieve Jan en Marlies,
    Wat een geweldig verhaal ! En wat een gastvrijheid, dit is Italië op z’n best !
    Het is zo fijn dat deze fijne mensen op jullie pad te ontmoeten; dit maakt jullie reis zo rijk 🧡 🧡
    Nou wij genieten hier in ieder geval heel erg mee. Liefs
  8. Hanneke:
    16 juli 2020
    Marlies wat leuk om te lezen weer je verhalen. Wij willen dat gebied volgend jaar metd de camper doen, dus ik lees met veel belangstelling mee. Have fun en geniet!