Storm

27 juli 2016 - Hoa Lu, Vietnam

Storm.
Gelukkig waait het ziek zijn bij Jan over. 's Ochtends nog een beetje verhoging maar na het ontbijt gaat het steeds beter. Voor de zekerheid boeken we nog een nachtje bij:) We trappen even op de rem en liggen in de ochtend lekker lui bij ons privezwembad...
Vanuit onze kamer overzien we een paar uurtjes later het weer buiten. Het waait en regent af en toe heel erg hard. Heerlijk zo'n 'zieke' even lezen, puzzelboekje, fb, kortom ik vermaak mij wel:)
Maar ja, dan is Jan echt beter en hij wil eruit. In Nederland zou je met dit weer niet naar buiten gaan. Het ziet er uit alsof het koud is. Het tegendeel is waar, het is een heerlijke temperatuur zo'n 30 graden, al waait het behoorlijk hard. We fietsen naar de stad en de wind breidt zich uit tot storm. Wanneer het dan ook nog gaat regenen schuilen we bij een pegoda (tempel).We zijn getuigen van een offerceremonie. We kijken schuchter mee, maar de mensen wenken en glimlachen dat het oké is. Een stuk of 10 oudere dames zitten langs de zijkant. Ze dragen allemaal dezelfde kleding net als diegene die ervoor zit en gebeden mompelt. Hij lijkt een monnik. Weliswaar niet kaal maar wel excentriek met een klein sikje. Het hoe en wat is ons niet duidelijk geweest maar na afloop worden alle verpakkingen + papieren geld aan de zijkant van de begraafplaats verbrand.  We zien langs de begraafplaats kransen staan waarop staat:"voor altijd helden" maar ik heb niet het idee dat dat met deze ceremonie te maken had.
Het fruit/ water etc wat geofferd was wordt uitgedeeld en ook wij krijgen een flesje water:) en vervolgen onze tocht.
In de stad scoren we toch maar twee poncho's, er valt wel heel veel regen. Daarna racen we, met de wind in onze rug, terug naar het hotel. Bijna wordt Jan onthoofd door een laaghangende elektriciteitskabel maar gelukkig heeft hij een snel reactievermogen:) Onze vriend Klaas zou hier zijn ogen uitkijken hoe de elektriciteit is geregeld. Volgens Jan is het geen wonder dat de stroom zo vaak uitvalt.
De bevolking is alweer druk in de weer met vegen en takken verzamelen die gevallen zijn. Ze ontdoen ze van bladeren en binden ze samen, dit dient vast als aanmaakhout. Volgens de portier waait de storm alleen vannacht nog. Wij zitten warm en droog en en wachten het wel af. Morgen trekken we weer verder.
Liefs van ons Jan en Marlies

1. Rom Guttinger:
    27 juli 2016
    Beste Marlies en Jan,

Gelukkig is Jan weer beter en dus actief.
    Aparte gebruiken toch in de Aziatische landen. Hoe zouden de mensen daar tegen onze gebruiken aan kijken als ze als toerist door nederland en omringende landen fietsen? Ze zullen af en toe wel verbaasd zijn en niets van ons gedrag begrijpen. Als je de taal ook nog niet spreekt....Kortom, blijf je verbazen en genieten. Een mooie verdere tocht toegewenst!

Groet, Rom
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    27 juli 2016
    Hoi Jan en Marlies gelukkig maar dat het beter gaat met Jan nog ff bijkomen en dan verder en Jan wat een snelle reactie met de stroomkabel het was wel schrikken toch Klaas zou goede zaken kunnen doen een gebed zonder end en een flesje water voor de dorst wat aardig zeg goede nachtrust en zeg em op gr Fred en Anca