Assisi

16 juli 2020 - Ospedalicchio, Italië

Assisi

Vandaag eindigt de schilderachtige route in Assisi.

Hoe we ook ons geheugen afzoeken er komt er niet meteen iets meer boven drijven van wie Fransiscus was. Dat het een heilige is weten we maar waarom hij heilig was verklaard? Er is niet veel blijven hangen van onze katholieke opvoeding, merk ik. Gelukkig hebben we het boekje en internet en er blijkt dat er veel legendes over Fransiscus is geschreven. Hij was iemand die leefde in strikte armoede en dat ook van mensen die hem wilde volgen eiste. Daarnaast was zijn motto dat hij liefde gaf aan alles wat leefde. De stad is echt een bezoek voor iedereen waard. Dat blijkt ook wel want normaal gesproken bezoeken meer dan 5 miljoen mensen in één jaar deze plaats.

Nu is het zeer goed te doen. We hoeven nergens te wachten. Wat is het stadje schilderachtig en zijn de kerken rijkelijk versierd met prachtig houtsnijwerk en fresco’s. In de Basilica di San Francesco die bestaat uit een onder- en bovenkerk is de bovenkerk prachtig versierd met een zeldzaam mooie kleur blauw. Helaas mocht je hier geen foto’s van maken. Jammer genoeg is het juist vandaag wat bewolkt, maar toch genieten we van een zeer weids uitzicht over Umbrië.

Morgen is het een ‘lange’ tocht maar over redelijk vlak terrein. Wat zijn we blij met onze nieuwe fietsen. Ze rijden super lekker en liggen als een huis op de weg tijdens afdalingen. Wel hebben we allebei duidelijke afdrukplekken van het zadel:) De grotere wielmaat bevalt prima. Ik kan nu Jan goed bijhouden. In het verleden zaten er wat meer meters tussen, terwijl we nu samen een (draadloos) oortje kunnen delen. Zo horen de mensen gelukkig stereo als we meeblèren met de muziek.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Henny Smeets:
    16 juli 2020
    Assisi, inderdaad prachtig. Fijn, dat jullie fietsen goed bevallen. Straks langs het mooie kanaal. Geniet er van!
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    16 juli 2020
    Lieve marlies en jan wat een prachtig verhaal weer fijn dat jullie het zo fijn hebben en dat jullie nw fietsen zo goed bevallen en veel mazzel met het weer blijf veilig pas goed op elkaar liefs vanons
  3. Anca van de lande-van Roomen:
    16 juli 2020
    Hoi stoere fietsers fijn dat de nw fietsen zo goed bevallen wat een prachtig verhaal weer we genieten mee met jullie blijf veilig en pas goed op elkaar we beleven met jullie mee hier ook droog weer we wachten op het nw verhaal liefs van ons love You xxx
  4. Froukje voortallen:
    16 juli 2020
    Hallo allebei, ja wat is Assisi prachtig ! Wij zijn er vroeger vaak geweest, maar niet op de fiets. Fijn dat jullie zulke goede fietsen hebben. Veel plezier en moois toegewenst. Groeten vanFroukje