(On)gedierte.

21 juli 2020 - Portomaggiore, Italië

(On)gedierte.

Na een heerlijk dagje strand blijkt pas dat we de regels van een bedje huren niet begrepen hebben. We ploffen vlakbij de zee waar niemand zit neer. Ruim 2 uur later komen er oudere mensen aan en zeggen dat het hun bedjes zijn. Geen idee er lag niks op maar we staan op en pakken de bedjes erachter. Nog steeds niemand langs geweest. Zou het door de Corona gratis zijn? Als we van het strand weggaan krijg ik nog een boze blik van de oudere man. Wanneer we wat gaan drinken op het terras wordt het ons duidelijk. Er zit een man met een laptop aan de zijkant op het terras. We vragen ons af wat je daar kunt regelen. Een excursie met een boot? Waneer er een mevrouw aankomt wordt het snel duidelijker. Daar bestel je je bedje en de man achter de laptop wijst je een nummer toe. Iets anders dan bij ons, maar dit verklaart de boze blik van de oudere man. We kijken nog of we het ergens hadden kunnen lezen, nergens dus ik ga mij dit keer niet schuldig voelen.

Vannacht heb ik last van kleine diertjes in de tent. Voordat we gaan slapen haal ik al twee vreemde wezens uit de tent maar in de nacht voel ik ineens iets over mij heenlopen. Brrr het duurt lang eer ik weer slaap. Het is  vast een voorbode geweest van de ‘dierendag’ van vandaag.

We fietsen vanmorgen eerst een stuk langs het strand, genieten nog van koffie op het terras en werpen een laatste blik op de zee. Wat was het heerlijk. Daarna volgt de route door diverse leuke badplaatsjes. Het is een erg gezellige kust vinden we. Het plaatsje waar we sliepen was van oorsprong een vissersdorp. We komen ook door Cervia, een plaats waar zout werd/ wordt gewonnen. Daarna gaat de route langs een prachtig onverhard pad door de bossen. Voor Jan hard werken vaak is het pad net niet breed genoeg voor de kar. We fietsen langs een meer waar we Flamingo’s en vele andere mooie vogels  in het water zien staan. De kleur is afhankelijk van de hoeveelheid garnalen die ze eten. Ze zijn niet zo roze dus dat zegt genoeg. Aan de zijkanten staan allemaal vissershuisjes die nog volop in gebruik zijn.

We vervolgen weer onze weg en ik zie in de rivier een bever zwemmen. Natuurlijk wil hij niet op de foto en duikt helaas voor we de mobiel kunnen pakken in zijn burcht.

We snuiven hierna nog wat cultuur op in de kerk in Ravenna. De kerk ziet er aan de buitenkant wat saai uit maar binnen is een prachtig mooi mozaïek te bewonderen waarbij de 12 discipelen als schapen staan afgebeeld. Dan is toch echt de inwendige maag aan de beurt. Net op dat moment zien we dat we een lekke band met de kar hebben. Terwijl ik al heerlijk wat drink in een restaurant plakt Jan de band. Taakverdeling is weer duidelijk hè:) Net op tijd is hij klaar voor het eten. Wat is de pasta hier toch lekker.

Vandaag is de tocht 62 km en eindigt bij een meer waar weer flamingo’s zijn. We filmen er wat met de drone en dan besluiten we door te rijden. Het is best al later in de middag maar het waait zo hard en daar kunnen we nu gebruik van maken. Met af en toe 28 km per uur lijkt het net of we elektrisch rijden.  De teller staat ruim over de 100 als we een plek oprijden om te overnachten waar je alleen maar van kunt dromen, zo mooi. Het is een prachtig huis bij een manege. In de tuin mogen wij de tent op zetten. Een krasse dame van, wij denken toch eind 80 runt alles en het wordt een beetje handen en voetenwerk want ze spreekt alleen Italiaans. Als we niet veel later kennis maken met nog veel meer dieren in de tuin vinden we de meesten erg leuk; twee families met pauwen en vier jonkies die vliegles krijgen van hun ouders, een egeltje, paarden, pony’s, ezel met jong. Helaas worden we ook opgevreten door de muggen.

Wat een super plek. Moe maar zeer voldaan zitten we met zijn tweetjes te genieten van ons diner in de tuin en luisteren naar een vogelconcert afgewisseld met het geroep van de pauwen. Moe maar zeer voldaan kruipen we de tent in. Ik ben benieuwd welke dieren ons vannacht komen bezoeken.

Liefs van ons Jan en Marlies

PS even foto’s erbij van het geweldige 5 sterren ontbijt! Wat een B&B ( voor ons dan met tent in de tuin:)

1. Lisanne & co:
    21 juli 2020
    Oh wat ziet het er weer heerlijk uit en wat is het toch weer fijn dat we mee kunnen lezen! Veel plezier lieve mensen! X
  2. Amy:
    Beestenboel! Gezellig🥰
  3. Leonie van Dort:
    21 juli 2020
    Een "beestenboel" maakt de reis wel echt ;)
  4. Anca van de lande-van Roomen:
    21 juli 2020
    Het is toch bij de beesten af of je hebt er last van of ze duiken weg en wat een enorm ontbijt en zo zie je maar weer en dan bij hoge leeftijd van deze mevrouw ze blijft de innerlijke mens verzorgen om over de afstand die jullie gefietst hebben wow 100 km top fijne avond en geniet
    Ps.ik heb er ook 80 km opzitten het was goed weer dus ook genoten 👍🌞🌞🚲🚲
  5. Henny Smeets:
    22 juli 2020
    Leuk om te lezen. We herbeleven onze fietstocht van 3 jaar geleden weer opnieuw maar dan achterstevoren Geniet er van!