Maandag

13 augustus 2018 - Ambert, Frankrijk

Maandag.
Vandaag doen we rustig aan, ontbijten lekker bij de tent.
Met veel enthousiasme zien we  twee nogal magere mannen met slobberende broeken en drie kinderen arriveren met een jonge hond. Ze verkennen eerst de camping en kiezen dan voor de plek tegenover ons. Met zijn allen pakken ze een nieuwe tent uit. Ze zitten zeer geconcentreerd gebogen over de tekening en kijken regelmatig naar onze tent. De hond verstoort het tafereel want hij breekt los. De hele familie rent over de camping achter de hond aan en daarmee begint de live show voor onze ogen. Onze ogen worden er als een magneet naartoe getrokken.
Het lijkt goed te gaan totdat de tent zo’n beetje staat maar er nog twee stokken in moeten wat natuurlijk niet lukt.
Wij zijn inmiddels de tent aan het opruimen en zijn laat. Het is half 10 als de heren de tent weer even laten liggen en eerst een biertje opentrekken. De kinderen gaan maar gelaten op het gras zitten wachten. Gelukkig lijkt de tent aardig te staan als we rond 10.00 de camping afrijden.
De route start vandaag op een drukke weg. We rijden met volop wind tegen zeker 20km en met een gangetje van 7 km per uur. Het is een super saaie weg met enorme klimpartijen. Waarom fiets ik dit vraag ik mij af. Eindelijk rijden we de deze weg af en ook al blijven we klimmen, op die leuke kleine weggetjes geeft dit niet. Dan is er veel te zien. Natuurlijk kijk je bij de bocht en... gaat de weg al omlaag? Of moet ik nog even volhouden? En verbeeld ik het mij of voel ik de wind hier minder..
We drinken koffie in het volgende grote dorp en merken dan dat het maandag is, er is dan heel veel dicht. We starten niet echt lekker op. De b&b die ik bel is dicht. Het is lundi eindigt ze in haar tekst in het antwoordapparaat. De supermarkt is ook dicht:( Bij de bakker koop ik als troost maar naast het brood ook heerlijke gebakjes die we in een parkje opeten.
We zien wel waar we slapen. De bedoeling was een b&b te regelen omdat het slecht weer wordt maar vannacht was er ook amper regen gevallen.
De wegen worden nu weer mooi en ja hoor we klimmen naar de 1000 meter. Wat een uitzichten!!! Helaas kun je dit niet vastleggen op de foto, de diepte is niet te zien. We rijden door een prachtig stuk natuur aan de rand van een national park.  In deze bossen hoor je niets anders dan de wind. Echt super mooi.
Dan komt het leukste stuk; we dalen met een enkele klim ertussen wel zo’n 20 km.
In Ambert overnachten we op een camping die afgeraden wordt in het boekje. Het ligt inderdaad vlak langs de weg maar we hebben een mooie plek en er totaal geen last van het lawaai. Voordeel is dat de supermarkt om de hoek is, prettig voor koud bier want inmiddels schijnt de zon weer:)
Liefs Jan en Marlies

1. Anca van de lande-van Roomen:
    14 augustus 2018
    Wat een schouwspel dat zie je in het theater niet en daarna heerlijke broodjes met gebak en dan nog zeggen lundi jullie hebben wel een straffe wind gehad 💨💨💨geniet van het uitzicht het soms niet over te brengen met een foto groetjes Fred en Anca 👍🌞