Koud

9 februari 2022 - Pai, Thailand

Koud

Het is doodstil in de VIP bus. Elke Thai gaat in de bus zitten en je hoort hem niet meer. De enige die je af en toe hoort is Jan. Met oortjes op kijkt hij een film en regelmatig klinkt er een hard gelach. Het is echt een hele mooie bus waarin de luxe stoelen helemaal naar achteren kunnen en je zelfs je voeten omhoog kunt doen. Jammer genoeg staat de airco op standje vriezen. Voor covid? Ze zijn hier zo bang het zal ons niks verbazen. We slapen best aardig maar worden toch ook wel regelmatig van de kou wakker. Het is vijf uur in de ochtend als de chauffeur de verlichting aandoet, we zij gearriveerd in Chiang Mai. Eenmaal op de fiets stoppen we alweer snel. Dit keer om een trui te pakken, dat is lang geleden. Het is flink graven in de tassen🤪We zitten nu veel noordelijker waar het ‘s nachts meer afkoelt.
Als we wat later in de ochtend de stad gaan verkennen zien we snel al bootjes liggen met bloemen erin. Het ziet er zo mooi uit dat we afstappen. Hier ontmoeten we Wasan de bedenker hierachter. Wasan is een supervriendelijke Thai die door de universiteit in Nederland was gevraagd om in Nederland te komen spreken. Hij vertelt ons over de plaatsen waar hij is geweest. Hij had genoten van de mooie bloemen in Nederland, maar was vooral geïnteresseerd in de manier van het schoonmaken van de singels. Deze kennis gebruikt hij nu om het water hier schoon te houden. Gisteravond was het bloemenfestival en vandaar de bootjes en Chinese lampions. We  worden natuurlijk tig keren samen met hem op de foto gezet. Hij is zo blij dat we uit Nederland komen. Het is net of we met mijn broer Ton praten. Wasan legt ons met heel veel enthousiasme de muurschilderingen uit die we gepasseerd zijn. Hij vertelt zo geanimeerd waardoor de details van de schilderijen duidelijk worden. Zo is de olifant heel belangrijk in Chiang Mai en de oranje bloem die de olifant in zijn slurf heeft ook dé bloem van deze stad. Daarnaast vertelt hij ons een stuk geschiedenis over de stad zelf. Wat leuk om dit alles te horen. Naast de singel staan een paar krotten. De drie mensen die er wonen worden geholpen door de monniken met voedsel. Een ervan is ziek, maar zorg is gratis in Thailand vertelt Wasan. Dus op deze manier kunnen ze hier blijven wonen. Niet veel later komt de nog redelijk jonge vrouw die er woont even bij ons kijken. Armoedig gekleed en ze mist aardig wat  tanden maar komt goed gemutst even voelen hoe zwaar de fietsen zijn. Mijn god wat zijn we toch rijk. Wat is het toch alles bepalend waar je opgroeit. We vragen aan Wasan of we haar beledigen als we wat geld geven. Dit is niet het geval en ze glimt van oor tot oor als Jan haar achtera loopt en wat geeft. Dit gaat hopelijk niet regelrecht naar haar echtgenoot die aan de alcohol verslaafd is. Met lichte tegenzin zeggen we Wasan gedag, wie weet komen we nog eens terug.

Het oude centrum van Chiang Mai is eigenlijk een vierkant omzoomt door water. We genieten van de sfeer en de heerlijke temperatuur. Wat een verschil, hier geen plakkende hitte. Bij een echte fietsenwinkel vraag ik of het mogelijk is om naar Pai te fietsen en ontmoeten we een wat ouder Nederlands echtpaar dat ook veel heeft gefietst. Zoals zovelen mensen die we hebben ontmoeten zijn ze hier elk jaar 6 maanden. Ze geven ons tips en brengen ons naar een park waar ook het bloemenfestival was. Dit was iets groter:) De Floriade in het klein maar met lampjes. Prachtige orchideeën zien we en tulpenvelden helaas met een Duitse achtergrond van vakwerkhuisjes:) In de avond wandelen we terug om de lightshow in hetzelfde park te zien. Zoals de foto’s wel aangeven echt de moeite waard.

Dinsdag 8 februari

We vertrekken met de scooter naar Pai. Met de fiets is het niet mogelijk. Het is een tocht met maar liefst 2000 bochten en aardig wat hoogteverschillen. Regelmatig hebben we gelukkig een stop want ook al is de weg niet druk de haarspeldbochten vergen nogal wat van mijn zenuwen. Gelukkig blijven we hier een paar dagen zodat ik weer moed kan verzamelen voor de terugweg.

Pai is bekend om zijn hippie-achtige sfeer, de mooie rijstvelden en zijn bergen. Het ligt vlakbij de grens van Myanmar. De temperatuur is in de avond en nacht nog een stuk lager dan in Chiang Mai en dat merken we wel. In de avond lopen we door het stadje. Overal zijn kraampjes met eten en spullen. We zien veel jongeren en veel hippieachtige types die zich nog jong wanen. En wij, wij behoren tot de categorie lopen in een korte broek met t-shirt bij de aflopende temperatuur van  17 graden. Haha onze truien liggen nog in het huisje. We zijn het ontwend na zo lang ook in de avond ook hoge temperaturen te hebben gehad. Terug in het huisje trekken we alles aan wat we bij ons hebben; 1 extra trui. We hebben zelfs een huisje met airco gevraagd😂Nou die hebben we niet nodig, eerder een extra deken. De temperatuur is nu Hollands hij daalt hier in de nacht naar 14 graden om overdag weer naar 32 te gaan.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Bertine:
    9 februari 2022
    Oh ik vond Chang mai en omstreken zo mooi en zo indrukwekkend. Geniet van dit prachtige stukje Thailand.
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    9 februari 2022
    Hoi lieve stoere familie wat een fantastisch verhaal weer erg
  3. Aly van Beek:
    9 februari 2022
    Het is iedere ochtend genieten van het verhaal en de foto,s
    Wat een geluk dat ik je tegenkwam Marlies en jij dit aanbood !!
    ik stuur jullie liefs vanuit Huizen ,Aly.
  4. Suze:
    9 februari 2022
    Wat een prachtig verhaal weer Marlies, ik geniet er elke keer van. Wat beleven jullie veel!
  5. Petty:
    9 februari 2022
    Jazeker weer een schitterend verslag 🙏🏻 Bij Chang Mai werd ons verteld, dat een olifant met iets heiligs de berg op werd gestuurd, en waar het beest zou stoppen, daar de tempel moest komen! Nu zijn er iets van 500 treden nodig om de schitterende tempel te kunnen bekijken ( zeker de moeite waard) er was toen ook een monnik uit Nederland 😳 je komt Nederlanders ook overal tegen he 😉 geniet ervan, al is het nu even wat frisser, dit hebben wij elke dag 🥶🥶😂😂😂💋
  6. Esther:
    10 februari 2022
    Chiang Mai is prachtig! Geniet ervan! Wij hebben er destijds een tweedaagse kookcursus gedaan... ook een aanrader. Gebruik het kookboekje nog regelmatig voor lekkere gerechten. Veel plezier!