Khao Sok

14 januari 2022 - Khao Sok National Park, Thailand

Khao Sok

Soms lijken dingen in je leven net een droom. Een nare droom met gebeurtenissen die je heel graag wilt vergeten en terugverlangt naar de dag dat alles nog niet zo was. Of zoals wij nu meemaken de mooie droom. Een droom die nog heel lang mag duren…Wat was Khao Sok een fantastisch mooie droom!

In de ochtend worden we opgehaald door een busje en samen met Ellen (de Nederlandse uit ons hotel) vertrekken we naar een verzamelpunt. Na een overstap zitten we nog wat onwennig in dit busje met nog 4 Nederlanders en een stel uit Slowakije. Als alle controles geweest zijn maken we in de boot kennis met onze gids Poh. We varen met een longtailboot weg en meteen weet je al niet meer waar je kijken moet. Overal in het water zien we grote rotsformaties uitsteken.

Thao Sok is een national park van wel 739 m2. Het oerbos ( overblijfselen van het regenwoud) wat er naast de hoeveelheid waterpartij aanwezig is is ouder dan de Amazones.

De gids vertelt ons het programma en naast de boottocht gaan we ook de jungle in om wild te spotten. Na ongeveer een kleine twee uur varen zien we idyllische huisjes bij het water liggen. Wij hebben een goedkope overnachting gekozen dus nemen aan dat dit het niet kan zijn, maar jawel hoor hier mogen we slapen. Vol verbazing kijken we naar het luxe huisjes. Een ventilator en een bed en zelfs handdoeken liggen klaar.

Iedereen van de groep neemt een duik in het water. Al kijk ik toch eerst even bedenkelijk, er zwemmen wel hele grote vissen rond. De warmte en de aantrekkingskracht van het water winnen en we koelen lekker af.

Er liggen ook kano’s die we kunnen gebruiken en Jan peddelt al snel naar de overkant om daar even aan land te gaan. Het is dan begin van de middag. Tegen de avond zien we op deze plaats …. Hij heeft dus echt geluk gehad dat hij ze toen niet tegenkwam maar daarover straks:)

Het klikt meteen en de Slowaken kunnen niet geloven dat wij elkaar hiervoor nog nooit ontmoet hebben.

We trekken de jungle in en ik zie de voetstappen van olifanten. Gelukkig ligt er geen verse poep. We zien heel hoog een aapje maar daar blijft het dan ook bij. De gids neemt ons mee naar een grot. De temperatuur is er prima, niet eens zo koud maar als we de lichten even doven kun je letterlijk geen hand voor ogen zien.

Het is ruim zes uur als we wild gaan spotten. Het gebeurt ongeveer twee keer per jaar dat de gids olifanten spot. Nu zijn er door de corona veel minder tochten wellicht daardoor maar ineens zien we bij het stukje land waar Jan drie uur geleden nog stond een olifant. We varen er heel dicht langs en de motor gaat uit. De schipper gaat voorin de boot zitten met een peddel en langzaam drijven we steeds meer naar de kant waar we de olifanten de bomen uit de grond horen scheuren. Het zweet breekt mij uit. Zou de schipper wel snel genoeg weer terug bij het roer zijn…Muisstil luisteren en kijken we wat er gebeurt. Dolgelukkig zijn we als we de kop van de olifant op de foto hebben vastgelegd.

Net als we terugvaren naar de huisjes zien we dat aan de andere kant een olifant in het water stapt. Met een bloedgang varen we naar deze plek en dan zien we een schouwspel als in een film. Moeder en kind zijn in het water en op het land lopen nog drie andere olifanten. Ademloos genieten we van dit schouwspel totdat ze al zwemmend langs de kant uit ons gezichtsveld verdwijnen. Wauw wat was dit mooi!

Aan lange tafels eten en drinken we later samen en raken niet uitgepraat over de olifanten. Het bier vloeit rijkelijk.                  De volgende morgen staan er aardig wat met hoofdpijn op maar toch zit iedereen alweer, na een frisse duik in het meer, om zeven uur in de boot. De bedoeling is wild te spotten maar we hebben de ‘big five’ al gezien:)

Tijdens het ontbijt zien we de monniken die hier ook verbleven. Ik grijp mij kans en vraag of ik een foto mag maken. Het resultaat is echt een 2022 foto:)
Helemaal voldaan nemen we uiteindelijk afscheid van elkaar. Wat hebben we genoten.

Ongelofelijk we zijn nu twee weken weg, maar wat hebben we al veel mooie dingen gezien en gedaan. Liefs van ons Jan en Marlies

1. Piet en Tineke Hafkamp:
    14 januari 2022
    Wat beleven jullie veel! Prachtige foto’s bij het geweldige verhaal. Blijf genieten en ons op de hoogte houden. 🍀
  2. Petty:
    14 januari 2022
    Hier blijf je je hele leven aan terug denken, wat een geweldige ervaring 🙏🏻 En jullie zijn pas net begonnen 😉🎉💋
  3. Nathalie:
    Geweldig die mooie belevenissen ❤️
  4. Yvonne:
    Wauw!! Geweldig 😻
  5. Marlous Boshuizen:
    14 januari 2022
    Wat een geweldige ervaring Jan en Marlies! En wat schrijf je fantastisch Marlies, echt een feestje om met jullie mee te lezen. Prachtige foto's ook...!
  6. Tineke Smeele:
    14 januari 2022
    Wat een belevenissen Jan en Marlies!
    Wat fijn dat jullie dit met ons willen delen!😘
  7. Ellen:
    Geweldig was het !!! :)
    Liefs,
    Ellen
  8. Lidy:
    14 januari 2022
    Niets te veel gezegd over Khao Sok he. Super daar. Geniet maar lekker verder.
  9. Gert Slokker:
    Het lijkt wel een droom
  10. Suze:
    14 januari 2022
    Prachtig verhaal van jullie mooie droom weer!
  11. Melanie:
    14 januari 2022
    Wat een prachtig verhaal weer!
  12. Linda Schoonoord:
    14 januari 2022
    Zo gaaf om dit allemaal mee te maken!
  13. Anca van de lande-van Roomen:
    15 januari 2022
    Met een word wouwen fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben Marlies war schijf je prachtige verhalen en de video echt geweldig dankjewel liefs ANCA xXx love you Mis je xXx
  14. Ton en Marianne Tieman:
    PRACHTIG!!!

Het is wel Jans gewoonte hè om naar de overkant van het water te willen. Met - of zonder paspoort 😂😂

Wat een geweldige beleving weer. Wow
  15. Paul:
    15 januari 2022
    Kon een paar dagen niets plaatsen(?), maar dat gaat nu weer. Je schrijft uit je hart Marlies, daarom is het heerlijk om mee te lezen en reizen. Blijf genieten, dat verdienen jullie.
  16. Jan:
    16 januari 2022
    Het zijn inderdaad geweldig mooie foto's van die monniken. Maar wat een mooie reis Jan en Marlies.