Kermis en eten.

12 januari 2022 - Tambon Ton Yuan, Thailand

Kermis en eten

Rond 7:00 is het nog  goed te doen hier. Dan is de temperatuur rond de 22 graden. Deze loopt daarna snel op en zo is het rond 11:00 al 30 graden en rond 14:00 naar 32/33 graden. Door de luchtvochtigheid ( net als in de sauna) voelt het veel warmer aan.

Omdat we weten dat we vandaag ruim 82 km te gaan hebben zitten we om 7:30 aan het ontbijt en staan de fietsen al startklaar. We moeten wel zo’n grote afstand afleggen omdat dit het eerste hotel is wat op de route zit. Vind ik ook wel begrijpelijk als we deze weg fietsen.

Het is een saaie rechte weg waar bijna de hele tijd aan de weg wordt gewerkt. Jan heeft er een pittig tempo in ( gem van 18 km per uur met heuvels van soms 8% en forse tegenwind). Hij heeft zijn muziek op en dan rij je snel wat pittiger door de beat. En ik … ik volg zij het iets langzamer en met minder bepakking:)

Af en toe kijk ik naar de grote hoeveelheid pick ups en bedenk dat daar in de laadklep best 2 fietsen passen. Mochten we het een keer niet redden is dit nog een optie. Vraag blijft wel: willen ze nu in deze tijd wel een buitenlander meenemen?

Het is apart één weg en zoveel verschillende huizen. Klein of nog van hout, soms op palen tot enorme bungalows. De tuinen zijn bij de meeste woningen prachtig aangelegd. Ik zie veel planten die mijn moeder vroeger in huis had staan zoals de Ficus.  Hier staan bij de huizen ook veel potten met planten op het terras.

Ook zien we de eerste olifant. Hij stond aan een ketting dus deze konden we rustig aanschouwen:)

We eten in een klein restaurantje langs de weg. Wat zijn het topkoks in dit land. Het eten is elke keer weer heerlijk of we nu vis, vlees of iets met kip bestellen het maakt niet uit.

Even een typisch Hollands weetje het is meestal in totaal met drankjes rond de 3 euro voor twee personen. Waar maken ze het van? Zit je op een toeristische plek ben je meer kwijt maar niet echt heel veel meer.

We eten met vork en lepel. Een mes hebben we hier nog nergens bij ons eten gezien dus snijden we bijvoorbeeld een ei maar met de vork.

De Thaise mensen eten 5 keer per dag. Vroeg in de ochtend, middaguur, dan een snack in de middag, avondeten en laat op de avond. Dit laatste is voornamelijk voor de mensen die dan pas klaar met werken zijn. Vandaar dat de avondmarkten tot laat open zijn.

We arriveren heerlijk bezweet met een pijnlijke kont op de accommodatie en zijn blij dat we er zijn. Het is weer een mooi hotel met een groot zwembad waar we meteen in plonzen om af te koelen.

De bedoeling is om naar het National Park Khao Sok te gaan. Dit is een van de oudste natuurparken met een jungle en een enorm meer. We gaan kijken hoe we dat het beste kunnen gaan regelen.

Woensdag 12 januari

We ontmoeten een  Nederlandse vrouw in ons hotel. Ellen  is 3 weken aan het backpacken. We wisselen wat ervaringen uit, altijd makkelijk.

Vandaag zoeken we een boekingskantoor wat langs de weg moet zitten. We vragen het meerdere malen maar veel jongeren blijkt zijn de Engelse taal niet machtig. Dat had ik hier niet verwacht.

Het lukt ons uiteindelijk om online te boeken. Morgen worden we opgehaald. Er zit ook een basic overnachting bij dus ik denk geen bereik met telefoon.

Vanavond hebben we gegeten op de kermis. Het is een food en kleding en dierenmarkt en kermis tegelijkertijd. Het laatste is in onze ogen echt zielig. Aangeklede konijntjes, heel veel vogels in een hokje:(
Voordat je naar binnen loopt ook hier weer handen sprayen en temperatuur meten. Safety first.

We eten wel weer heerlijk! Wat het was? Geen idee:)  Het eerste leek op een Vietnamese loempia maar dan wat groter. De tweede waren 3 smaken poffertjes. Heerlijk om al dat eten en vooral andere smaken te zien en sommige te proeven. Je komt ogen tekort.

Als we naar buiten lopen kunnen kinderen de vissen een booster voor de covid geven; een flesje met water en visvoer:)

Daarna lopen we nog even de kermis over. Het is iets anders dan thuis maar ook hier zien we kinderen genieten en dat is waar het om gaat.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Carwin Gijsing:
    12 januari 2022
    Hoog fietstempo zeg, ik doe het jullie niet na 🤣
  2. Denise:
    12 januari 2022
    😍 genieten jullie verhalen! Khao Sok is fantastisch! Geniet lekker. Prachtige reis zo te lezen, nu al!
  3. Lidy:
    12 januari 2022
    Kano Sok is prachtig. Gaan jullie daar op een waterverblijf zitten of echt in het landelijke deel van het park? Geniet er maar lekker van.
  4. Petty:
    12 januari 2022
    De glimlach op Jan zijn gezicht zegt genoeg 😉🙏🏻 Enhum deze kamer is toch wel heel wat ‘anders’ (beter) dan een tentje toch 😂😂 heel veel plezier, Het is een genot om jullie verslag te lezen, thanx 🙏🏻💋
  5. Marie-Jose:
    12 januari 2022
    Mooie reis, geniet van alle ervaringen!
  6. Susanne Mulder:
    12 januari 2022
    Echt waanzinnig zeg. Maar even vraag wat zijn de totale kilometers op een dag die jullie fietsen?
  7. Ton en Marianne:
    12 januari 2022
    Dat waren dus weer twee prachtige dagen die ze jullie niet meer afnemen. 🍀👍🏻
  8. Jolanda:
    12 januari 2022
    De dierenmarkt minder 🥲, maar cultuur is cultuur moeten we dan maar denken…
    Wat een geweldige mooie tijd daar, en ik ben zooooo jaloers op het fietsen na dan 😂
  9. Yvonne:
    12 januari 2022
    Wat geweldig om te lezen Marlies en Jan. Wat een mooie ervaring! Fietsen, lekker eten, relaxen! Wat wil je nog meer? Goede reis verder. Liefs, Yvonne
  10. Carla:
    12 januari 2022
    Heerlijk Marlies en Jan, geniet er met volle teugen van .
    Hier bij ons vanmorgen -12 graden en niet boven de -2 gekomen , maar met een heerlijk winterzonnetje een prachtige dag en alleen maar de berg af 🤪
    Eten en drinken redden we niet met €3 😂, maar ach, als je maar geniet van alles wat op je pad komt.
    Fijne tijd en fiets lekker , goed idee om eens met zo een truck ( waar de fietsen in kunnen ) mee te liften . Groetjes
  11. Aly van Beek:
    13 januari 2022
    dag Marlies en Jan ,wat zien jullie veel van een ons onbekende wereld !
    Prachtig die verhalen ,ik geniet ervan ,Aly.
  12. Jos:
    13 januari 2022
    Ha wat een bekend zwembrilletje , geniet ervan😉
  13. Pierre Pourchez:
    13 januari 2022
    Veel plezier lieve mensen. Ik geniet van de verhaaltjes den de foto’s. Lekker samen op reis!
  14. Anca van de lande-van Roomen:
    13 januari 2022
    Heerlijk he zo samen op reis jullie droom is tot nu uitgekomen net het is hier maar koud erg mistig geniet nog fijn samen veel plezier liefs ANCA xXx