Helgoland

2 augustus 2019 - Cuxhaven, Duitsland

Donderdag 1 augustus

Donderdag was een reisdag. We reizen met de camper niet zo snel, juist omdat we de kleine weggetjes nemen. Vandaag reden we tot Cuxhaven, het was een lange tocht. Bijna aan het eind moesten we lang wachten voor een pontje. Het valt ons op dat in Duitsland de vriendelijkheid vaak ver te zoeken is bij service verlenend personeel. Dit is ook op de boot het geval. Hij zal een lange dag zijn geweest gok ik wat we stonden ruim anderhalf uur in de file maar toch..

Eind van de middag komen we aan in Cuxhaven. Onze ‘buurtjes’ staan al op ons te wachten. Het wordt een gezellig weerzien. In de middag hebben we contact gehad. Wij willen graag naar Helgoland en zij ook en dus gaan we morgen samen:) Natuurlijk konden we niet naar bed voordat we yahtzee hadden gespeeld:)

Vrijdag

De wekker loopt al vroeg af. Om 9:30 vertrekt de boot en de kaartjes moeten nog gekocht worden. De overvaart duurt wel 2,5 uur, het ligt een aardig eindje uit de kust. Helgoland is een eiland  wat na de oorlog uit voorzorg volledig  is platgebombardeerd door de Engelsen en zit vol met kraters. Het ligt op zo’n strategisch punt in de Noordzee dat ze bang waren dat Duitsland weer oppermachtig mee zou worden.

Geïnteresseerd geraakt door  een tv programma hierover wilden we dit eiland graag bezoeken. Het eiland is een rotseiland en alleen toegankelijk voor wandelaars. Het is ook maar 1,7 km in doorsnede groot maar een trekpleister voor vogelaars. Er overwinteren en broeden vele prachtige soorten vogels die voornamelijk op de Lange Anne zitten. Dit is een enorme rotspartij die je niet kunt beklimmen maar wel fantastisch is om te zien. De vogels zitten echt voor je neus opgepropt op elkaar op een grote rode rotspartij ( Lummenfelsen) en het is fascinerend om zo grote kolonie te zien. We denken dat het om de Morus gaat. Deze vogel is familie van de Jan van Gent. Misschien kunnen vogelkenners dit bevestigen of verbeteren.

Rondom het eiland zie je ook  zeehonden in grote hoeveelheden. We hebben er wel een paar gezien maar geen grote hoeveelheden vandaag:(

Wat we niet wisten is dat het eiland ook veel bezocht wordt omdat je er taxfree kunt kopen. We scoren op de terugweg ook maar een grote fles Jägermeester om nog lang in Nederland na te genieten en weg te dromen van deze vakantie.

We wilden heel graag naar de bunker die enorm groot is en bijna het eiland ondergronds beslaat. Op internet konden we niet iets terugvinden om je aan te melden voor een rondleiding dus bij aankomst liepen we meteen door naar het vvv. Helaas was het vol. Achteraf hadden we onze tijd hard nodig om het eiland rond te wandelen, hoe klein het ook is. Vreemd is het wel dat je nergens op het eiland  meer iets terug vindt over deze geschiedenis. Het is echt gericht op de vogels en de taxfree.

De vogels zijn ook wel echt prachtig. We hebben heel wat foto’s geschoten.

De terugvaart vliegt voorbij.  Onze buurvrouw weet van alles over de scheepvaart en er volgt een leuke uitleg over het loodswerk en de boten. Ik leer nieuwe termen en vergeet ze helaas ook weer:)

We eten voor de laatste keer samen. Ik geniet van het koken en zorgen voor ons grote gezin. De kinderen genieten van de spelletje en de aandacht van Jan die liefkozend omgedoopt is in Jannes:)

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Marjolein:
    3 augustus 2019
    Wat een mooie vakantie hebben jullie. Leuk he reizen met een camper geeft zoveel vrijheid. Nog veel plezier
  2. Gert Slokker:
    4 augustus 2019
    Geniet nog van de dingen die gaan komen. Mooie verhalen weer