Heimwee

9 maart 2022 - Pattaya, Thailand

Heimwee

Vandaag een dag met ontroering, zweten, vermoeidheid en … heimwee.

We rijden al vroeg weg om met de beste temperaturen kilometers te maken. Dat lukt goed maar tegen 11 uur krijg ik echt last van de warmte. Ondanks de ORS raken we een hoop zout kwijt. We stoppen voor een cola en ik neem een kopje soep voor het zout. Het meisje wat ons bedient wil de soep niet afrekenen, die is gratis. Een klein gebaar maar zo lief.

De route is wisselend zo rijden we op een rustig weggetje en andere stukken denderen de vrachtwagens met vieze uitlaatgassen achter elkaar langs je heen. Op een stil weggetje hebben we bijna  twee puppy’s onder onze wielen. Wat een jonkies nog. Ze hebben hun tong uit hun bek van de dorst. Ik kan het niet aanzien en probeer ze te laten drinken. Pas als ik hun bekkie in het water druk snappen ze de bedoeling. Hopelijk komt mama snel weer want ik moet ze weer achterlaten…

Als we aankomen bij het hotel ben ik ook leeg. Vermoeid, maar ook last van heimwee. Gelukkig hebben we whatts app en bellen we met Jayson. Helemaal blij is hij om ons weer te zien We genieten❤️Hij gaat meteen aan de slag voor ons, tijdens het gesprek maakt hij een mooi schilderij. Zo lekker om die simpele wereld te zien. Helemaal nu in deze bedreigende wereld. Hij is heel ver weg maar nu toch zo dichtbij. Wat ben ik blij met deze technologie. Ik voel mij een stuk beter.

Dinsdag 8 maart

Het heeft vannacht geregend en nu is het bewolkt en de temperatuur is super. Ook nog een mooie route dus dan kan de dag niet meer stuk.

Gek hoe mijn mening over honden op één dag zelfs verschilt. Regelmatig komen  we zo’n roedel tegen die ons blaffend achtervolgt, daar worden we, op zijn liefst gezegd, niet blij van. Maar als  er vandaag tijdens de koffie een schattig hondje ( een soort Jack Russel) bij ons komt zitten dan wil ik die zo meenemen naar huis. Aan het eind van de dag zie ik langs de kant een dode jonge pup liggen en heb ik medelijden met de honden hier. Waarom zijn het er ook zoveel? Ik denk dat we gemiddeld elke kilometer wel 2 honden zien!

De Thai eet veel vlees ( geen hond hoor) maar ook veel vis. We zien net als gisteren veel mensen vissen. Kleine en grote vissen alles wordt opgegeten op de BBQ. We zien ze vissen met een net maar ook met een harpoen. In dit gebied zien we ook veel visvijvers. Duidelijk een favoriete bezigheid van de Thai.

We eindigen vandaag bij een hotel in Pattaya. Inderdaad niet echt een stad die goed bekent staat maar we kiezen ervoor om niet in het centrum te slapen. Als we de kustlijn volgen kunnen we niet anders dan hier ook stoppen. Volgens de hoteleigenaar is het rustig ongeveer 20% van de normale bezetting maar ik denk eerder 10%.

We maken een strandwandeling en lopen terug langs de boulevard. We zien in deze stad veel jonge vrouwen met oudere Europese mannen lopen. Zo wie zo overheersen de terrassen met wat oudere Westerse mannen en een heleboel enthousiaste Thaise vrouwen. Volgens Jan het beste te vergelijken met de Agapornis ( dwergpapegaai) Als er iets gebeurt zijn ze er als de kippen bij en schreeuwen om het hardst. Anders dan de meisjes die met een oudere man samen lopen. Ik kan er niks aan doen maar denk meteen in plaatjes, arme Thaise meisjes.

Wij lunchen en gebruiken later het diner vlakbij ons hotel. Ik heb al heel lang niet zoveel meer gegeten, het is zo lekker!!

We blijven hier twee dagen. Even de motor opladen. Morgen online kranten lezen, beetje zwemmen, kapper en kijken naar de route of het laatste stuk richting het eiland ook goed te fietsen is.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Aly van Beek:
    9 maart 2022
    Lieve mensen ,elke ochtend jullie belevenissen en dat is heerlijk om te lezen .
    Dat je heimwee hebt kan ik begrijpen Marlies .maar de dreiging is hier wel eng .
    Op TV gaat het steeds over de Russen ,ik kijk in de avond niet meer want kan er niet van slapen.M,n dochter zegt dat ik dat niet meer mag doen .Ik lees ook graag de krant ,ook vaak over die rottige Poetin .Hij doet me denken aan Hitler maar dan erger.Dus ik zou zeggen blijf nog daar een poosje en geniet van alles en de ontspannen sfeer.
    Veel lieve groeten van Aly.
  2. Suze:
    9 maart 2022
    Heerlijk om jullie belevenissen te lezen. Helemaal nu ik, na een val gisteren, onthand ben, breukje in ellebooghals. Kan even niet veel meer dan lezen, wandelen, zingen, van de zon genieten. Ben niet zielig hoor, maar word blij van jullie verhalen. Veel plezier verder, groeten Suze
  3. Ton en Marianne:
    9 maart 2022
    Moet een rare gewaarwording zijn, al die westerse oudere mannen met jonge Thaise vrouwen. Toch kan het soms goed werken, als beiden daarvoor kiezen. De één voor de liefde en de ander voor een hogere levensstandaard. Beiden voor wat het waard is natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je na zo’n lange tijd ineens naar je familie verlangt.
    Wat is het dan fijn om elkaar zo gemakkelijk te kunnen spreken en zien. Dat was toch vroeger ondenkbaar en bellen was schreeuwend duur in die “goede oude tijd” 🤔 Ook kunnen we jullie nu ook fijn volgen via dit blog. Geniet maar heerlijk verder van alles wat jullie verder nog gaan beleven. 😘
  4. Judith:
    11 maart 2022
    Hey lieve Jan en Marlies,
    zo leuk om jullie te volgen:)
    Zo gek ook dat jullie in Azië rondfietsen en het hier in Nederland/ Europa onrustig is door wat er op ons af gaat komen door de invasie van Rusland in Oekraïne. Blijf maar lekker ver en lang weg en geniet ;)
    groeten