Heftige klimpartijen.

13 juli 2020 - Faleria, Italië

Heftige klimpartijen.

Wat een pittige tocht vandaag. De ene klim naar de andere volgt elkaar op waarbij 6-9 % normaal is. Weinig afdalingen en we gaan helemaal stuk op de diverse keren 12%. Dat laatste moet echt met diverse stops en soms zelfs lopend. Geen medelijden hoor, we willen het zelf. Wel merken we nu goed dat we normaal bij een vertrek uit Nederland al wat km in de benen hebben voordat de bergen beginnen. Of worden we gewoon een jaartje ouder? Het zal beiden wel zijn. Uiteindelijk fietsen we vandaag een 50 km na uren zwoegen.

We stoppen in een dorp en komen helemaal bij door het koude frisse water en de heerlijke pasta. We nemen de tijd en kijken naar de route. We hebben onze zinnen gezet op een oud Romeins stadje waar het vol is van kunstenaars, Calcata. Het laatste stuk fietsen blijkt prima te doen en de beloning is grootst.

Het plaatsje is van de buitenkant al indrukwekkend. Er is één oude ingang bij dit oude stadje wat tijdens gevaar bijzonder aantrekkelijk was om te verdedigen. We boffen en vinden een heel speciaal plekje ( zie foto’s) midden in het centrum. Er zijn hier geen campings, dus we moeten wel :)

Bij het bekijken van de kamer spreekt de buurvrouw ons aan. Een Vlaamse met een theehuis. Mochten we niet uit de taal komen kunnen we bij haar aankloppen:)

Na een douche zijn we weer nieuw en genieten van dit mooie plaatsje. Op de foto’s zie je er iets van terug.

Na het avondeten lopen we nog even bij de buurvrouw langs. Ze is eigenlijk al gesloten maar toch nog aan het opruimen dus we zijn van harte welkom voor een pot thee. Ze woont hier nu al 38 jaar. Op een reis naar Italië dit plaatstje tegen gekomen en ze werd meteen verliefd. Per trein is ze alle vakanties hier naartoe getrokken en uiteindelijk een theehuis begonnen samen met haar dochtertje. Wat een moed was hiervoor nodig. Ze vertelt het luchtig maar tussen de regels door horen we dat het een zware tijd was. Italianen drinken koffie en geen thee. Er waren twee telefoons in het hele dorp die voor noodgevallen waren te gebruiken. Even contact met thuis was er niet bij.We schatten haar rond de 70 maar ze toont zich vastberaden en is nog zeer energiek. Het dorp is natuurlijk ook in volledige lockdown geweest. Toch heeft ze voordeel hiervan. De italianen trekken nu niet naar de kust maar zoeken de kleine plaatsjes op en maken een wandeling in de omgeving. Dit zijn de mooie momenten van de reis, die prachtige verhalen.
Ben benieuwd wat morgen de dag weer brengt.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Tineke Smeele:
    13 juli 2020
    Wat een prachtige foto’s marlies!👍🙋🙋😘
  2. Suze:
    13 juli 2020
    Wat ziet dat er prachtig uit, dat maakt de beklimmingen weer goed.
  3. Paul:
    13 juli 2020
    De tijd heeft hier stilgestaan hè. Prachtig om er als toerist te zijn.
  4. Carla:
    In een woord, sfeervol .
    Genieten dus en dan is het klimmen gauw vergeten 💪
  5. Petty:
    13 juli 2020
    Ja als je niet wilt klimmen, kom je niet zulke schattige kneuterige gehuchten tegen 🙏🏻 Heel mooi, en we genieten van de foto’s en je geweldige verhalen! Zo herkenbaar😉💪🏼💋
  6. Lidy:
    13 juli 2020
    Helemaal gelijk Marlies. De contacten onderweg zijn de kers op de taart.
  7. Anneke:
    13 juli 2020
    Wat een prachtig dorpje! En een zo'n mooie ontmoeting met deze dame. Leuk om weer te lezen wat jullie allemaal meemaken!
  8. Anca van de lande-van Roomen:
    13 juli 2020
    Dat viel ff tegen een klimmetje van 12% maar het is toch gelukt en dan kom je in een pittoreske dorpje waar een heerlijke maaltijd staat te wachten en een leuk gesprek met een Vlaamse
    Succes morgen en geniet