Een groene look op Göteborg.

25 juli 2019 - Göteborg, Zweden

Een groene look op Göteborg.

Vandaag gaan we de stad Göteborg bezoeken. We zitten er ongeveer 15 km vandaan dus meteen een mooi fietstochtje.

We starten de dag met een lekker stukje zwemmen in het meer. Er staan een stuk of zes kinderen van ongeveer vijf à zes jaar oud, net een hesje aan te trekken, als we langslopen en jawel hoor ze krijgen zwemles. Er staan drie jonge vrouwen die zwemles geven, bijna privéles dus. Met kurkjes om de armen en hun middel ploeteren ze door het best wel frisse water. Dapper hoor!

Göteborg is een prachtige oude stad met grote statige gebouwen en veel mooie parken. Er is zelfs een park met wel 2500 verschillende soorten bomen bloemen en planten en hiermee het grootste rosarium van Europa is.

In de stad waag ik nog een poging bij een kapper. Ik wijs de kleur aan en de dame begint met kleuren. Na een poosje loodst ze mij naar de wasbak en spoelt mijn haar uit. Dan föhnt ze één plukje en laat het mij zien. Het lijkt mij wel oké. Dan gaat ze alles droog föhnen. Het ziet er een beetje groen uit, maar ik bedenk mij dat het na een paar weken wel weer weg zal zijn. Ik denk dat de kapster het ook zag want ik word weer naar de spoelbak gedirigeerd waar ze mijn haar dit keer met blauwe shampoo gaat wassen. Ze vraagt of ze mijn wenkbrauwen lichter moet kleuren. Ik wijs het gedecideerd af, mijn haren een groene look lijkt mij meer dan genoeg. Teleurgesteld kijkt ze mij aan, maar ziet dat het geen zin heeft om aan te dringen. Weer gaat ze één plukje föhnen, laat het zien en föhnt vervolgens alles. Het ziet er nu best redelijk uit, veel donkerder dan ik had bedoeld maar gelukkig niet meer groen. Ze föhnt mijn krullen glad en volledig gestyled verlaat ik de zaak. Ik zeg 10 jaar jonger:) (Gelukkig straks weer krullen)

We fietsen en lopen nog verder door het oude centrum. Opvallend is hoe breed de straten zijn. De gebouwen zijn hoog met kleine raampjes en brede  deuren. Veel gebouwen zijn voorzien van rijke decoraties. Om iets meer van de stad te weten te komen nemen we de rondvaartboot. De grachten lijken op die van Amsterdam en niet veel later horen we ook dat Amsterdam in het verleden heeft geholpen met de aanleg van de grachten in Göteborg.

We fietsen een prachtige tocht langs bos en meren terug en koelen heerlijk af bij ons meer. Met de stoeltjes op de aanlegsteiger genieten we nog totdat de zon eindelijk ondergaat. Ik typ mijn verhaal nu maar hier want steeds vaker zit Jan met de e reader in zijn hand. Normaal niet in een boek te krijgen, maar nu mer de e reader steeds vaker helemaal verdiept in het boek:”Het hoge nest”.  We blijven hier nog een nachtje hebben we bedacht.

Voor nu wordt de hoogste tijd om de bbq aan te steken.

Veel liefs Jan en Marlies

1. Anca van de lande-van Roomen:
    25 juli 2019
    Hoi reizigers wat een avontuur weer eerst bij de kapper zat wel een voordeeltje aan 10 jaar jonger 🤣🤣en dan de grachten van 020 in Gothenburg en wat een mooie foto's lieve groetjes van Fred en Anca 🌞🌞🥵🥵
  2. Marjolein:
    25 juli 2019
    wat een bof! Zijn we net vrienden op FB krijg ik als cadeautje meteen zo een leuk reisverslag. Waan me in het Noorden ... leuke trip zeg. Veel plezier!
  3. Aly van Beek:
    25 juli 2019
    Dag Marlies en Jan, ik geniet enorm van jullie reisverslagen. Dank voor het toesturen en heel veel plezier verder nog! Hartelijke groeten, Aly van Beek
  4. Paul & M:-)nique:
    31 juli 2019
    Mooie verslagen weer Marlies. Ik verheug me al op onze reis naar Noorwegen enzo. Enne. Leuk je haar! Echt! Liefs