Chillen op Ko Chang.

18 maart 2022 - Koh Chang, Thailand

Chillen op  Ko Chang.

Heerlijk relaxen, zwemmen en de locals supporten door daar wat te eten en te drinken dat is wel de strekking geweest afgelopen dagen.

Bij een winkeltje bestellen we voor mijn klas armbandjes met olifantjes. Ik wil graag 13 blauwe en 3 roze. Hij maakt ze voor mij. Of we wat kunnen aanbetalen? Tuurlijk doen we dat. Nog een keer herhalen we de kleuren en wijzen deze aan. Je raadt het al…Helemaal blij laat hij de volgende dag weten dat hij het klaar heeft; 13 roze en 3 blauwe😂Uiteindelijk komt het goed, al gok ik dat ze veel te groot zijn, maar dat heb ik maar niet meer gezegd😉

We ontmoeten hier een paar Nederlanders. Ze willen hier 8 maanden per jaar gaan wonen. Ik vertel dat ik de mensen hier en hun mentaliteit en cultuur zeer waardeer maar de temperatuur mij echt te warm zou zijn. Aanpassen door alles op een relax niveau te doen zou voor ons denk ik een opgave zijn. We genieten juist ook van dingen doen.

Op het resort ontmoeten we een gemixt stel. Zij is Thais en hij Nederlands met een tweeling van 5 jaar. We genieten ervan hoe de kinderen samen spelen. Oliver en Olivia zien er een beetje uit als onze Jayson en al snel zijn we favoriet. Samen doen we een excursie; een snorkeldag met een boot. Oliver is gek van Jan en wil met hem snorkelen. Het gaat goed totdat Oliver redelijk dicht bij de rotsen zwemt. Jan wil hem beschermen, wat ook goed lukt, maar wordt hierdoor zelf door de golven tegen de rotsen geduwd. De scherpe punten maken behoorlijke wonden op zijn lijf en vermengt met water ziet het er behoorlijk eng uit als hij de boot opkomt. Het zijn ook aardig wat diepe sneeën op zijn arm en rug. We plakken met pleisters wat wonden bij elkaar, maar tja ik gok dat er weer wat tattoes bij komen op zijn lijf.

Ook ik heb wat pech. Als ik bij de rotsen ben met flippers aan kom ik toch tegen een zee-egel aan. Een scherpe pijn schiet er door mijn hak en ik zwem terug naar de boot. Ik laat het zien aan de schipper die meteen een groot hakmes pakt. “Ooo no way, zeg ik”, maar hij laat zien dat het geen pijn doet. Hij klopt met het heft op mijn hak en ik voel de pijn inderdaad minder worden. Over twee weken komen de stekels eruit geeft hij aan. Daar vertrouwen we dan maar op.

Op het eiland raakt het ook uitgestorven. Op het hele resort ( capaciteit 130 huisjes) zitten we nu nog met zijn vier mensen! Terwijl dit resort als eerste vol is op het eiland. Te triest voor woorden. We hopen echt voor de mensen hier dat het beter gaat worden.
Mensen herkennen omdat het zo rustig is wel overal. Bijna alsof we oude bekende zijn groeten we iedereen in de straat.

We fietsen een dagje over het stuk van het eiland wat redelijk vlak is. We gaan naar een vrouw die zelf ‘thee’ maakt en dit ook verkoopt. Ik zou het meer koude fruitdrankjes noemen. Het wordt een hele proeverij. Elke keer krijgen we een klein glaasje ingeschonken en legt ze uit waarvan ze het heeft gemaakt. Ze neemt alle tijd voor ons. Totale kosten 3 euro voor een proeverij en 2 flesjes en een herbruikbaar rietje. Straks zullen we vast enorm schrikken van de hoge prijzen. Mooie bruggetje naar het volgende.

We gaan een wending maken in onze reis. Na bijna 3 maanden Thailand te hebben doorkruist moeten we het land verlaten. Onze visum verloopt maar het is ook oké. We hebben prachtige mensen ontmoet en héél veel gezien maar het hete seizoen is dit jaar hier al vroeg begonnen. De temperatuur is zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen echt te warm om te fietsen. We maken daarom een grote wending en komen naar Europa. Naar huis willen we nog niet ook al is het nu bij jullie heel mooi weer. Eenmaal thuis zullen we opgeslokt worden door het dagelijks leven en in de running gaan. We willen nog even onthaasten en af en toe net doen of de rest van de wereld niet bestaat. Genieten van elkaar, het fietsen, de natuur en de mensen die we ontmoeten dus. …

Vliegen we 22 maart naar zuid Spanje naar Malaga en gaan daar via Servilla op weg naar Santiago. We gaan de Zilverroute (de gele pijlen) volgen en hopen dat het iets drukker is. We gaan helaas eerst regen krijgen maar goed daarna komt altijd de zon!

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Anneke:
    18 maart 2022
    Wat een avontuur weer! En nog best gevaarlijk, zwemmen in zee... Veel plezier nog even de laatste dagen in Thailand en daarna een goede vlucht naar Spanje!
  2. Tineke Smeele:
    18 maart 2022
    Mooie verhalen heb je geschreven Marlies! Dat jullie al bijna 3 maanden onderweg zijn! Gelukkig is de keus gemaakt en hoop ik jullie nieuwe verhalen vanuit europa te kunnen lezen! Geniet nog even van de laatste dagen in Thailand!😘🙋🙋‍♂️
  3. Henny Smeets:
    18 maart 2022
    Wat mooi de Zilverroute! Ik heb het boekje hier in huis maar daar heb je nu weinig aan. De route is makkelijk te downloaden. In het voorjaar is het zó mooi in Spanje en zo'n heerlijke temperatuur! Goede reis naar Spanje!
  4. Suze:
    18 maart 2022
    Mooi verhaal met prachtige foto’s. Hopelijk hebben jullie niet teveel last van de wonden en stekels. Nog fijne dagen in Thailand en goede reis naar en in Spanje. Groet uit zonnig Huizen!
  5. Stella:
    18 maart 2022
    Heerlijk die schommels daar hou ik ook zo van Geniet nog even van Thailand en de rust fijn dat jullie weer richting ons komen liefs Stella
  6. Joshogenbirk:
    18 maart 2022
    T is niet saai daar in de baai , dat van die zee egel , dat leg je me vast nog wel een uit , bedankt voor de mooie foto’s en verhaal
  7. Henk Lansink:
    18 maart 2022
    Dag Marlies en Jan wat een verhaal. Ook leuk dat jullie de zilverrouter gaan fietsen naar Santiago. 10 april vertrekken Marquérite en ik vanuit Porto naar Santiago. Misschien kruizen onze wegen? Gezond blijven en genieten.
  8. Amy:
    19 maart 2022
    Ooooh jeetje toch nog even pech! Hopelijk vallen de wonden mee.
    En afsluiten in Spanje, prachtig toch. Wat een goed en heerlijk passend bij jullie, idee!

Goede vlucht en geniet nog van de laatste dagen Thailand.
  9. Mirjam:
    19 maart 2022
    Oei de wongen van zowel Jan als jou zullen nog wel even wat napijn geven.
    Echt rot wonden.
    Nog even Thailand en daarna de Europese cultuur shock.
    Genieten
  10. Ton en Marianne Tieman:
    19 maart 2022
    Oei, het ging ook eigenlijk al heel lang goed. Hopelijk krijgen jullie niet al te lang last van jullie verwondingen. Groot gelijk dat jullie je reis nog even in Spanje voort gaan zetten, want zoals gezegd, gaat thuis weer alles z'n gewone gangetje. En dat kan natuurlijk altijd nog. Geniet nog maar lekker even en ook weer veel plezier in Spanje.
  11. Anca van de lande-van Roomen:
    20 maart 2022
    Hoi lieve schatten wat een verhaal weer gaat het goed met Jan en jij Marlies wat een toestand allemaal weer gaat allemaal maar net goed gelukkig jullie goede vliegreis naar Spanje dinsdag op naar nieuwe verhalen spannend hoor fijn dat jullie zo genieten pas goed op elkaar liefs carona ANCA love you hopelijk tot gauw xXx
  12. Tineke Smeele:
    21 maart 2022
    Goede reis Jan en Marlies!😘🙋🙋‍♂️
  13. Roxanne:
    28 maart 2022
    Oef wat een pijnlijke ervaring van Jan en die van jou met de zee-egel!! Hopelijk is de pijn gauw overgegaan. Ik weet van de verhalen van m'n vader dat gestoken worden door een zee egel (hij liep erdoorheen zei hij) vreselijk pijnlijk is! De stekels zijn zo poreus dat ze direct afbreken in de huid. En die nieuwe tattoos van Jan vallen vast niet op tussen de rest van de collectie 🤪