België

31 juli 2018 - Diest, België

België
Vandaag arriveren we in ons buurland. Wat zijn het vriendelijke mensen, ook erg hoffelijk en beleefd. En al zitten we in het Vlaamse deel lijkt de taal en de gebruiken toch niet echt op die van ons.
De route staat duidelijk beschreven maar de mobiel van Jan is leeg en dus rijden we op de kaart. Ergens rijden we even fout. Een vriendelijke man stopt meteen en vraagt of hij ons kan helpen. Tja en dan gaat hij los. #%}$> geen touw aan vast te knopen. Wanneer hij mij aankijkt ziet hij het probleem en begint opnieuw. Nu rustiger en hij verbetert zichzelf elke keer als  hij mij gezicht ziet verschieten. Uiteindelijk weten we de weg:)
We rijden op een oude spoorbaan. Heerlijk rustig en nog aardig koel. Wel zijn er een stuk minder koffie plekken. Vanmorgen waren we vroeg op pad maar nergens koffie te krijgen. Alles gaat pas rond 11.00 / 11.30 open. Wanneer we eindelijk wat open treffen krijgen we er spaarpunten bij. Bij 11 spaarpunten één koffie gratis. Ik heb ze maar weggegeven, raken we de naam zuinige Hollanders misschien ook nog kwijt.
We passeren een oude  steenkoolmijn en niet veel later eindigen we in het mooie plaatsje Diest. Het staat bekent om het begijnhof. Prachtige gebouwen in kleine straatjes. Echt de moeite waard om even te zien.
Voor onze slaapplek moeten we weer in de benen. Het is nog even klimmen maar daar krijgen we ook wel wat voor. We staan bij een grote vijverpartij en horen de vogels om ons heen.
Tijdens het koken gaat het even  mis met de pasta. Net wanneer ik hem wil afgieten gaat de houder scheef. Resultaat? We scheppen wat terug en hebben Iets minder pasta gelukkig wel veel saus!.
Wanneer we ‘s avonds voor de maagvulling een ijsje willen halen bij het restaurant horen we dat de ‘cremeboer’ zo komt. Gelukkig horen we wat later een bekend muziekje.. de ijscoman:)
Leuke mensen die Belgen:)

1. Paul:
    1 augustus 2018
    En weer een leuk begin van onze dag: even verhaal van Marlies lezen.
    Sterkte vandaag met de warmte.
  2. Carla:
    Ha die jan en

Ha die Jan en Marlies.
    Lekker om in de ochtend bij een kopje koffie of thee je verhaal te lezen 😀.
    Jullie maken weer mooie, leuke en fijne momenten mee en af en toe iets klunsigs zoals de sphagetti ( ha ha ) . Maar het smaakte er vast niet minder om.
    Leuk om op onbekende mooie plekken te komen, geniet van elk moment en wij genieten mee middels je verhaal.
    Groeten Carla .
  3. Anca van de lande-van Roomen:
    1 augustus 2018
    hoi fietsers fijn dat alles goed is gegaan heerlijk verhaal weer kijk er naar uit om na onbijt te lezen fijne fiets trip liefs van ons jullie boffen met dat mooie weer jullie verdienen het xxx
  4. Jan:
    1 augustus 2018
    Hoi Marlies en Jan, het pas het begin hè, maar het wordt echt steeds leuker om onderweg te zijn naar...
    Einddoel is niet zo belangrijk, maar de weg er na toe maakt het zo bijzonder.
    Jan, ben benieuwd welke route jullie gekozen hebben en Marlies, voor jou is er na het onderwijs (waarom niet ook tijdens) een nieuwe weg te gaan, je maakt namelijk hele leuke verhalen bij jullie reizen en echt ze zijn prettig en grappig om te lezen.
  5. Ton:
    1 augustus 2018
    Hoi Jan en Marlies. We lezen jullie verhalen met superbelangstelling en genieten van alle moois wat jullie meemaken.😁👍. Geniet van jullie reis en we spreken jullie snel😉😘