Alternatieve route

10 april 2022 - Baños de Montemayor, Spanje

Alternatieve route

Vandaag klimmen we wel maar dalen we ook aardig wat en dat is super lekker! De tocht is prachtig en voert ons langs een groot stuwmeer. We zien vandaag veel camino wandelaars maar natuurlijk ook onze Canadezen vrienden. We ontmoeten ook een jong stel wat hun reis begonnen is naar Kopenhagen. Ingepakt met muts en behoorlijk wat bepakking fietsen we een stukje met ze op. Ze hebben drie maanden de tijd en fietsen rond de 30 soms 40 km per dag. Het klinkt voor ons als erg weinig maar ach iedereen fietst zijn eigen tocht.

Het landschap is ook verandert vandaag. De stenen muurtjes hebben plaatsgemaakt voor prikkeldraad. We zien glooiende grasheuvels en een zeer weids uitzicht. Vandaag slapen we in een alberque. We hebben een acht persoons kamer, waarvan 6 bezet, vol met wandelaars. Prima plek, wel allemaal mannen

Galisteo is een oud vestingstadje uit de 13e eeuw. Helemaal omzoomt door een grote vestigingsmuur die is  opgebouwd is met keien uit de rivier. Lang geleden was deze plaats de hoofdstad van de provincie en een belangrijke handelsstad. Het plaatsje zelf is klein en de meeste oudere inwoners gaan naar de kerk als we arriveren. Het leven na de siësta komt hier ook pas laat op gang. De Spanjaarden eten na 20:00 Vandaag redden we dat niet en scoren gelukkig iets eerder wat eten. Daarna ziet Jan dat je de oude Romeinse trap op kan en zo op de vestingsmuur kunt lopen. Ik twijfel nog even maar Jan is al boven en er is geen ontkomen aan. Je kijkt zo overal in de achtertuintjes en aan de andere kant over een weids uitzicht. Er weer af gaan is wat lastiger. De stenen zijn groot, ongelijk afgesleten en er zit geen leuning. Op mijn billen ga in naar beneden. Gelukkig niemand die het ziet. We lopen terug voor koffie en ja hoor daar zijn onze Canadese vrienden weer. We hebben echt zo vaak dezelfde stops. Het is gezellig samen en ook nu drinken weer samen koffie.

Als het tijd wordt om onze slaapplek op te zoeken zijn we de eerste. Al snel volgen de volgende gasten.  De eerste gaan liggen en … juist snurken. Heerlijk ik kan met een gerust hart slapen. Toch als ik in de nacht wakker word is het doodstil. Grappig dus als er één snurkt gaat de rest mee maar stopt er één dan stopt de rest dus ook😂

Zaterdag 9 april

We hebben prima geslapen. Dit is wel een top alberque, sliepen in opgemaakte bedden en het ontbijt staat in de koelkast klaar. Vandaag maar 60 kilometer dus we doen rustig aan denken we.,

Net uit het dorp moeten we een onverharde weg op. We twijfelen en ja hoor warempel daar komen de Candezrn aan. Ook zijn mobiel geeft deze weg aan.. Het blijkt een prachtige mountainbike route te zijn waar de wandelaars ook lopen. Het is vandaag een druilerige dag en het pad is nat en soms glibberig dus wel constant opletten. We fietsen door een groen dal waar het doodstil is en echt heel mooi. Ik hoor vogels zingen waarvan de geluiden mij onbekend klinken. Regelmatig moeten we de hekken open en weer achter ons sluiten. Ik zie veel poep maar geen koeien. Op diverse plekken staat water en moeten we onze weg zoeken om droge voeten te houden. Natuurlijk gaat dat mis. Allebei onze schoenen en sokken zijn doorweekt. Onze fietsen, maar ook wij, zien er niet meer uit, maar ach wat geeft het. Langzaam maar zeker verandert het weer en gaan er bij ons laagjes uit. We fietsen de laatste uren zelfs weer in de zon in de korte broek.

Na een aantal uren proberen we via een andere ( asfalt) weg naar de eindbestemming te komen. Toch worden we via een oude spoorbaan ( route camino plato natural )geloodst naar de eindbestemming. Het is kilometers heel geleidelijk klimmen, maar behoorlijk pittig. We zijn moe als we de plaats binnenrijden, maar ach even op het terras en daarna een warme douche en we zijn ( bijna) weer als nieuw. Nou ja 😉 Vandaag hebben we afgesproken om te eten met de Canadezen. We zitten in een plaatsje Hérvas, waar vroeger zeer veel joodse mensen woonden. De meeste straatjes hebben een ster bij de naambordjes maar meer zien we er niet van terug. Er zijn veel toeristen die hier zomers komen omdat het hoog ligt (600m) en daardoor lekker koel is. Ik denk dat ze dat nu niet opzoeken want de temperaturen zijn niet hoog maar toch is het druk. Morgen een zeer pittige klim want we gaan de bergen over.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Jos:
    Wat een mooie route 💪🇳🇱
  2. Petty:
    10 april 2022
    Het is altijd fijn als er weer een nieuw verslag staat te wachten om gelezen te worden 🎉🙏🏻 Schitterende route zo tussen de keien, dorpjes van keien, en muurtjes van ….. 😉 jammer dat het zonnetje laat afweten, maar dat het droog is/blijft nog wel belangrijker. Heb weer even mee genoten van de tocht 🙏🏻 Take care and N’joy 🎶😎💋
  3. Ruud Borst:
    10 april 2022
    Wat weer een boeiend verslag. Ik geniet er van om het te lezen. Groetjes Ruud.
  4. Monique Bos:
    10 april 2022
    Jaaa, vind het ook altijd leuk als er weer een verslag klaar staat om gelezen te worden, Marlies! En Spanje is ook zooo de moeite waard.
  5. Anca van de lande-van Roomen:
    10 april 2022
    Hoi hoi wat een geweldig verhaal weer jullie beleven echt heel veel jammer van het weer maar ieder geval droog fijne reis nog liefs ANCA xXx love you Mis je xXx
  6. Pierre Pourchez:
    11 april 2022
    Ik heb even op de kaart gezocht waar jullie waren, Hervas. Weten jullie ook jullie grotere route? Wat de plannen zijn, zeg maar?
    Lieve groet,
    Pierre
  7. Ton:
    Prachtige foto’s weer😃👍.
    Hopelijk wordt het weer snel wat beter en kunnen jullie weer genieten van de Spaanse zon. ☀️
  8. Anneke:
    11 april 2022
    Wat een mooie verhalen weer. Een mooie tocht zo door deze prachtige omgeving!