Schildpadden spotten.

3 mei 2017 - Tangalle, Sri Lanka

Schildpadden spotten.
Vandaag genieten we een dagje van de kust. Wat een plaatje zo met die palmbomen. Er is een enorme stroming maar we genieten van de hoge golven.  Het is een beetje raar om niet te fietsen. Hoezo verslaafd:) toch schieten we vandaag mooie plaatjes.
We zien het monument van de mensen die  in deze plaats zijn omgekomen. Diverse huizen staan tussen de woningen in die duidelijk ook uit deze catastrofe zijn.
We wachten in de avond  op het strand bij de schildpaddenopvang. De schildpadden komen daar aan land en leggen eieren. De opvang zorgt ervoor dat de plek gemarkeerd wordt en afgedekt met een grover soort van kippengaas..De veranen en honden eten ze anders op. Wanneer de eieren uitkomen ( tussen de 45 en 50 dagen) rennen de schildpadjes van 2,5 cm naar de zee. 1 op de 1000 schildpadjes overleeft het en wordt volwassen. Velen worden door krabbetjes al opgegeten. Bereikt hij wel de zee dan zwemt hij twee dagen zonder te eten. Hij heeft nu nog heel veel vijanden eenmaal volwassen heeft van niemand meer iets te vrezen ( behalve de mens) en kunnen ze wel 80 jaar oud worden.
De schildpadden zijn minstens 30 jaar oud als ze de eieren komen leggen. Ze komen terug waar ze geboren zijn om eieren te leggen maar kunnen wel op een afstand van  1000 kilometer in de zee zwemmen.
We hadden nooit verwacht dat we ze zouden zien maar zien het voor ons neus. De schildpad komt aan land en gaat het strand op om aan de rand van de bosjes een gat te maken en legt dan wel 120 eieren ter grote van een ping pongbal ( zie video)We zien haar de eieren leggen:) Vervolgens is ze wel 45 minuten bezig om haar eieren met zand te bedekken en gaat dan vervolgens weer terug naar zee. Wat een belevenis om dit te zien!!
Eenmaal terug bij het questhouse ( 23:30) staan onze 'papa's' ons al op te wachten. Elk moment dat we thuiskomen of weggaan zien we de eigenaar en loopt hij op ons af. We kwamen bijvoorbeeld na etenstijd thuis ( hadden heerlijk aan de zee gegeten) en werden meteen bestookt met de vraag waar we vandaan kwamen:)
Nu lekker slapen want het is al heel erg laat. Straks klopt 'papa' nog aan de deur dat het licht uit moet!
Liefs van ons Jan en Marlies

1. Carla:
    Prachtfotos !! Kan niet anders zeggen, erg mooi
  2. Rosemary:
    3 mei 2017
    Nou dat wordt weer een mooi fotoboek! Fijn die herinneringen aan een reis zonder problemen!
    Zie jullie kunnen het wel
  3. Marjan:
    Wauw! Wat een mooie foto's...jullie stralen helemaal. Top
  4. Paul:
    4 mei 2017
    Wat een belevenis. Worden net wakker en lezen zoals.elke.morgen eerst jullie verhaal. Heel mooi om dit mee te mogen maken.
  5. Rom Guttinger:
    Beste Marlies en Jan,

Wat een mooi verhaal weer over die schildpadden. Het roept meteen herinneringen op van toen wij hetzelfde zagen bij een beschermingsinstituut van schildpadden in Oman. Heel indrukwekkend. Dat er maar 1 van de 1000 de kinderjaren overleefd, dat kun je van de mensheid niet (meer) zeggen. Wij hebben kennelijk niet van die natuurlijke vijanden als roofvogels, krabben, haaien en andere vissen.
    Mooie kleurige kust trouwens. Nog veel genoegens in jullie laatste dagen op het eiland.

Groet, Rom
  6. Ton:
    4 mei 2017
    Wat een belevenissen allemaal en wat zullen jullie genieten. Dat is ook wel aan jullie te zien. Wat een boeiend verhaal over de schildpadden. Eigenlijk heel erg dat maar zo weinig schildpadden levend de zee halen en blijven leven. Maar ja een schildpadplaag is natuurlijk weer het andere uiterste. Was weer een boeiend verhaal in ieder geval. Veel plezier die laatste dagen nog. Wanneer gaan jullie weer terug?
  7. Ton:
    4 mei 2017
    Wat een belevenissen weer en wat zullen jullie genieten. En dat is jullie ook wel aan te zien. En dan die schildpadden. Lijkt mij toch ook een prachtige ervaring om mee te maken. Jammer dat maar zo weinig schildpadden de tocht naar zee overleven maar ja of we nu zitten te wachten op een schilpaddenplaag.
    Geniet ervan die laatste dagenen wanneer beginnen jullie de terugreis?
  8. Anca van de lande-van Roomen:
    4 mei 2017
    Hoi stoere fietsmaatje wat een heerlijk verhaal weer jullie beleven wel bijzondere dingen wij beleven het een beetje mee dank je wel de foto's zijn echt erg mooi jullie stralen helemaal met die hoge golven op de achtergrond veilige vlieg reis terug maar geniet nog even liefs van onsxxx
  9. Tineke Lahumeten:
    5 mei 2017
    Mooie reis, prachtige foto's, heel bijzondere reis ! Liefs ons
  10. Mieke Pieket Weeserik:
    6 mei 2017
    Tjonge wat maken jullie veel mee . Prachtig om te lezen....