De mooiste, de zwaarste en de langste tocht.

27 juli 2015 - Merano, Italië

Na een heerlijke nachtrust en topontbijt vertrekken we al net voor negenen. We zijn echt mega op tijd, de route loopt precies langs het hotel dus we kunnen zo doorfietsen.
Het heeft vannacht aardig geregend en we zien de zon die door de laaghangende wolken door wil breken. We fietsen nog in de wolken en met jassen aan maar dat is alweer snel uitgetrokken. We beginnen met wat vals plat en al snel krijgen we onze uitdaging te zien. Maar liefst 6 km is de berg op en 7-8%. Op de weg staan genummerde borden en dit samen met een oude maar voor mij nieuwe conference van Youp van het Hek zorgen ervoor dat ik boven kom:) We rijden met 7 a 8 km per uur de berg op en nemen twee keer een stop. Eenmaal boven drinken we koffie, knuffelen een robuuste Beau die bij ons komt liggen en al snel is al het zweet opgedroogd. Wat is het hier mooi.
We hebben voor de berg de Zwitserse grens gepasseerd en nu ook de Italiaanse:), hij gaat lekker.
We komen bij een prachtig meer Lago di Résia. Het water is ongelofelijk helder en we zien telkens aan de overkant grote bergtoppen met sneeuw. Het is vandaag mooi weer met wel wat bewolking wat de foto's prachtig maakt. We stoppen steeds weer kijken elkaar aan en zeggen dan:" nog één fotootje" maar het worden er telkens weer meer.
Onderweg komen we regelmatig dezelfde groep mountainbikers tegen. Twee hebben er fietsen met mega dikke banden en het is leuk dat we hun tempo met gemak bijhouden. Het is grappig wanneer er een tegenligger aankomt seinen ze dit door naar achteren. Al gauw horen we bij de groep en seint ook de laatste telkens naar ons.
We fietsen zo lekker dat we doorgaan, het is vandaag echt de allermooiste tocht tot nu toe. We rijden ook veel langs snelstromend water wat met een bloedgang stroomt.
Onderweg komen we sproeiers tegen. De eerste proberen we nog te ontwijken maar er is geen beginnen aan het zijn er teveel ( 80?) met als gevolg dat we doorweekt zijn. Geen probleem hier het is 26 graden en alleen maar lekker verfrissend.
Moe komen we aan op een kleine camping en als ik kijk naar de kilometerstand snap ik ook dat mijn billen het zat zijn, 115 km.
Eigenlijk is de camping vol maar we mogen naast de druiven staan. We leggen de fietsen vast aan de ketting, pakken onze zwemspullen en nemen een duik in het plaatselijke zwembad. Jan kan zijn rug weer strekken en we komen weer heerlijk bij.
Vanavond natuurlijk Italiaans gegeten en de koffie geprobeerd, het was de tocht inderdaad waard:)